Kommunens besked om olycksdrabbade Beckershovsrondellen

Trots att lastbilar regelbundet fastnar under Beckershovsrondellen är en ombyggnad inte aktuell.
– Vi har inga planer på att ändra den viadukten nu, säger Christian Dahlskog, enhetschef för gata och trafik vid Norrköpings kommun.

Flera gånger varje år kör lastbilar fast under Beckershovsrondellen i Norrköping.

Flera gånger varje år kör lastbilar fast under Beckershovsrondellen i Norrköping.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2024-11-28 05:00

Nyheten i korthet

  • Trots att lastbilar regelbundet fastnar under Beckershovsrondellen i Norrköping, planerar kommunen inte att bygga om den.
  • En ombyggnad skulle kräva stora investeringar och medföra andra problem, som vattenansamling vid regn, enligt Christian Dahlskog, enhetschef för Gata och trafik vid Norrköpings kommun.
  • Dahlskog menar att problemet snarare ligger hos förarna som inte läser skyltarna och kör in i viadukten.

Med jämna mellanrum händer det att lastbilar som är högre än frigången under Beckershovsrondellen kör i viadukten och fastnar där. Lastbilarna får ofta ganska omfattande skador och trafikflödet påverkas negativt under flera timmar, med trafikköer som följd. Trots att det händer flera gånger per år är det inte aktuellt med någon ombyggnad.

– Vi har inga planer på att ändra den viadukten nu, säger Christian Dahlskog som är enhetschef för gata och trafik vid Norrköpings kommun.

– Det har varit så här ganska länge. Det fanns en anledning till att man byggde som man byggde då viadukten uppfördes. När man sedan gjorde förbifarten för E4 på 1990-talet minskade behovet ännu mer. 

undefined
Christian Dahlskog, enhetschef för gata och trafik vid Norrköpings kommun, säger att det inte är aktuellt med en ombyggnad av Beckershovsrondellen.

En ombyggnad av hela Beckershovsrondellen skulle kosta en hel del pengar.

– Att bygga om kräver stora investeringar, det är ingen liten grej att göra det.

Läsare har hört av sig till NT och frågat varför man bara inte gräver ut under viadukten och på så sätt får en högre frigång.

– Allt är möjligt. Men det för med sig en hel del annat. Av- och påfartsramperna på båda sidor skulle då behöva byggas om. Sedan har vi vattenproblematiken. Redan nu kan en hel del vatten samlas på gamla riksvägen när det regnar. Det skulle bli ännu värre om vi grävde djupare.

Har du någon aning om vad en sådan ombyggnad skulle kunna kosta?

– Många miljoner skulle jag säga. Detta tillsammans med att vi har många andra saker att lägga miljoner på samtidigt som kommunen står inför en besparing gör att det blir svårt, säger Christian Dahlskog.

– Enklast vore om folk lärde sig läsa skyltarna.

undefined
Så här kan det se ut när en för hög lastbil försöker att passera.

Vad tror du gör att förare kör fast där?

– Jag tror att de sitter och drömmer, tänker på annat. Då spelar det inte någon roll hur mycket det blinkar.

Man kan tror att det bara är chaufförer från andra städer som fastnar i Beckershovsrondellen, men även lokala chaufförer har drabbats.

– Då kanske de kör en annan bil än vad de är vana vid. En som är högre, säger Christian Dahlskog.

undefined
Flera gånger varje år kör lastbilar fast under Beckershovsrondellen i Norrköping.

Tror du att det skulle kunna bli bättre med ännu mer varningssystem på platsen?

– Man kan ju alltid sätta upp ännu fler skyltar och lampor, men jag tror inte att det kommer att göra någon skillnad.

Trots att det blir rätt rejäla smällar när en lastbil kör in i viadukten så är det väldigt sällan någon personskada uppstår. Smällen tar oftast över hytten och träffar överdelen på kapellet som då viker sig. Det gör att smällen lindras något, vilket gör att viadukten också klarar sig bra.

– Bron tål ganska mycket. Vid varje påkörning är man ute och gör en inspektion.

– Skillnaden är om det kommer en kranbil eller liknande och kör in i bron. Då är det mer stumt och då kan det bli rejäla betongskador, säger Christian Dahlskog.

Trafikpolis Andreas Englund har själv varit på plats när lastbilar fastnat vid Beckershovsrondellen.

– Jag tror att det beror på ouppmärksamhet, bristande koncentration och ett stressigt arbetsförhållande.

undefined
Andreas Englund, trafikpolis i Norrköping, tror att olyckorna kan hänga samman med ouppmärksamhet.

Han upplever att de varningsanordningar som finns är tillräckliga. Sedan anser han att kommunen bör titta på hur man löst det på andra platser, även i andra länder. Kanske går att hitta ytterligare sätt att varna chaufförerna utan att det kostar en stor summa pengar?

Om man som chaufför kör in i viadukten, begår man då ett brott och riskerar åtal?

– Ja, det gör man. Utredningen får visa om det kan röra sig om vårdslöshet i trafik. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!