I maj förra året inkom ett medborgarförslag om att de gamla spårvagnshallarna vid Östra Promenaden borde öppnas som spårvagnsmuseum och få anslutning till nuvarande linjesträckning.
Tekniska nämnden har tagit del av medborgarförslaget och gjort sin bedömning. Nämnden föreslår att kommunstyrelsen ska avslå medborgarförslaget. Beslutet motiveras främst med att det blir för dyrt och att det blir lite för många logistiska utmaningar för att få till ett museum vid den aktuella platsen. Att lägga en spåranslutning till fastigheten Triangeln 15 skulle uppskattningsvis kosta sex–tio miljoner kronor.
Dessutom skulle det kosta cirka fem miljoner att anpassa lokalerna till museiverksamhet. Lägg därtill att kommunen sannolikt skulle behöva köpa fastigheten, samt kostnader för drift och underhåll plus personalkostnader.
Något som också talar emot förslaget att förvandla de gamla spårvagnshallarna till museum är det faktum att det redan finns ett spårvagnsmuseum – som har 600–700 besökare per år i snitt. Museet i kvarteret Spårvägen ligger nära både en bemannad verkstad och i anslutning till nuvarande linjesträckning.
"För att hålla de gamla spårvagnarna körbara är närhet till verkstad en förutsättning", skriver tekniska nämnden i sitt beslut.
De gamla spårvagnshallarna öppnades 1904, samma år som spårvagnen började rulla på Norrköpings gator.
Även om medborgarförslaget får nobben så tycker tekniska nämnden att det är positivt och glädjande att kommuninvånare engagerar sig i spårvagnarna och spårvägen.