På onsdagen meddelade Norrköpings kommun att man bryter med den privata hemtjänstaktören Axiva. Detta sedan man har uppmärksammat brister i verksamheten under flera års tid.
Anledningarna till det uppsagda avtalet är, enligt kommunen, bland annat de här:
- Axiva har brustit i kraven kring medicinhantering, bland annat vid hanteringen av inhalationer. Man har brustit i dokumentation och personal utan delegeringsutbildning har gett medicin.
- Man har inte följt arbetstidslagarna. Personal har fått jobba för många pass i rad och även för många timmar åt gången.
- Företaget har inte hanterat synpunkter och klagomål från hemtjänsttagare eller anhöriga som man ska.
- Man har förvarat smutsig tvätt i klädkorgar i personalrummet, vilket kommunen har fått kännedom om via inskickade bilder.
– Om man tittar på en enskild sak kanske det inte ser så allvarligt ut. Men när man ser helheten är det allvarligt. Man har inte säkerställt att lagar, föreskrifter och allmänna råd efterföljs, säger Elisabeth Heigl, verksamhetschef på vård- och omsorgskontoret.
Har någon hemtjänsttagare farit illa fysiskt?
– Inte vad vi har upptäckt.
Har någon hemtjänsttagare blivit bortglömd av personal en längre tid?
– Inte som har kommit oss till kännedom, säger Elisabeth Heigl.
Mellan 130 och 135 hemtjänsttagare i Norrköping får därmed söka sig någon annanstans, antingen till någon annan privat aktör eller till den kommunala verksamheten. De kommer att bli kontaktade av kommunen.
Har kommunen resurser att ta hand om dem?
– Ja, vi kommer att se till att det ska finnas resurser.
Vad säger du till de som är oroliga när de läser det här?
– De får gärna kontakta oss på vård och omsorgskontoret. Vi tar oss an alla frågor så skyndsamt som vi bara kan. Ingen ska behöva vara orolig för att de ska drabbas av det här. Vi kommer att göra allt vi kan, säger Elisabeth Heigl.
Kommunalrådet Patrik Palm (M), ordförande i vård- och omsorgsnämnden, säger att man från kommunens sida påpekat bristerna under en lång tid, men att företaget inte har tagit tag i problemen.
– Det är det som är det allra värsta, att de inte har tagit sitt ansvar.
Vad känner du när du läser om det här?
– Det känns för jäkligt. Alla ska känna sig trygga med att få god vård och omsorg. Det är det som är det viktigaste för oss. Det är sorgligt, men det känns bra att vi har sett det här och att vi har tagit beslutet om att bryta med företaget.
Vad vill du säga till hemtjänsttagarna och deras anhöriga?
– Att deras vård och omsorg och trygghet är det viktigaste. Det är därför vi säger upp det här avtalet. Vi känner oss inte nöjda.
För ett par veckor sedan skrev NT om att Borgerlig samverkan och SD vill ha fler privata utförare i hemtjänsten i Norrköping. Det uppsagda avtalet med Axiva ändrar inte den synen, enligt Patrik Palm.
– Vi vill ha en bra verksamhet, det viktigaste för oss är kvaliteten och tryggheten för de äldre, inte vem som utför det hela. Vi behöver från kommunens sida bli bättre på att forma avtal, ställa krav och följa upp att de efterlevs – oavsett om verksamheten är privat eller inte.
Vad säger du till de som säger att privata aktörer vill vinstmaximera, därför blir risken för brister större?
– Det är för enkelt att säga att problemet bara beror på privata aktörer. Om kommunen skulle stå för all vård och omsorg tror jag inte att vi skulle få en bättre kvalitet. Eller få ut lika mycket för våra skattepengar.