– Vi har fått in många positiva synpunkter, säger Trafikverkets projektledare Johan Levál. Sträckan genom Kolmården, från området vid Stenkullen till Böksjö vid Strömfors, blir ungefär åtta kilometer lång och planeras att till största delen gå i tunnel.
– Vi arbetar vidare med förslaget, optimerar, utvärderar och ser hur vi kan ta hänsyn till synpunkterna, säger Johan Levál. Efter det sker ytterligare ett samråd under våren eller sommaren nästa år.
– Då har vi ett tydligare förslag, där det framgår vilken mark som behöver tas i anspråk och hur till exempel buller kommer att påverka omgivningen, säger han.
Men den definitiva sträckningen är inte klar förrän järnvägsplanen vunnit laga kraft, runt 2019-2020 – och då kan tunneln börja byggas 2020-2021. Ostlänken, mellan Järna och Linköping, ska stå klar 2028.
– Trafikverket får inte köpa in mark innan det finns en lagakraftvunnen järnvägsplan, säger Johan Levál och berättar att den markägare som begärt att få sin mark inlöst inte kan köpa tillbaka fastigheten av Trafikverket, om det sedan visar sig att marken inte behöver tas i anspråk.
– Om Trafikverket inte har behov av mark, säljs den på öppna marknaden, säger han.
Om det finns synnerliga skäl kan en fastighetsägare begära att få sin mark inlöst av Trafikverket i förtid. Detta kan beviljas i undantagsfall – och det har redan skett gällande enstaka fastigheter.