Koenigsegg ger Ferrari och Lamborghini en match

Ferrari och Lamborghini är kända italienska supersportbilar. Men Sverige bjuder upp till kamp med Koenigsegg från Ängelholm.

Norrköping2007-03-10 23:36
Redan 1994 startade projektet som hade som målsättning att bygga en svensk supersportbil.

Christian von Koenigsegg, en svensk med tyska anor, hade en vision om en tvåsitsig mittmotorbil med hardtop. Den skulle ha samma förfinade teknik som man kan finna i Formula 1-bilarna.

Man knöt samman ett nätverk av ingenjörer och designers både från bilindustrin och från universitet. Redan efter ett år kunde man visa upp den allra första prototypen som man tagit fram i lokalerna i Olofström där man startade. Bilen var inte bara en lermodell utan den var körbar. Prototypen var avsedd att visas upp
i media och för att ha som utvecklingsgrund
i fortsättningen.

Rickard Rydell som testförare
1997 visades Koenigsegg upp för publik på filmfestivalen i Cannes.

Succén var ett faktum.

Innan man kom så långt hade företaget utfört vindtunneltester hos Volvo och hårda bantester där bland annat racerföraren Rickard Rydell var testförare.

För att kunna sälja bilen runt om i världen krävdes att den klarade olika certifieringar. Ett arbete som är mycket krävande men nödvändigt. Under 1998 satsades det mycket på den biten och man började nu även lägga stor kraft på att hitta en bra struktur för en tillverkning.

Som en del i detta flyttade man in i nya lokaler strax utanför Ängelholm.

Paris motorshow 2000 blev premiären för Koenigsegg.

Nytt världsrekord
Allt arbete man lagt ned under åren gav utdelning. Publiken gillade vad man fick se och motortidningar över hela världen skrev om den nya svenska supersportbilen.

Det skulle dröja ytterligare två år innan den första bilen levererades till en kund.

Att bygga en helt ny supersportbil kräver att man lägger ned oerhört mycket tid och pengar på tester och åter tester.

En stor milstolpe i företagets historia var när man 2005 satte nytt världsrekord i topphastighet för serietillverkade bilar. Enligt Guiness rekordbok noteras en Koenigsegg för 387 km/t på italienska Nardobanan.

Motorn i Koenigsegg är givetvis en central punkt. Det är en mittmonterad V8 med dubbla kompressorer som ger över 800 hästkrafter. Trots det väger den inte mer än 200 kilo.

Till 80 procent har företaget själva konstruerat motorn. Enligt företaget finns det utrymme att ta ut hela 1200 till 1300 hästkrafter.

Det kallas framtida potential.

Tre till sju miljoner för en Koenigsegg
Nu när det har gått tio år sedan premiärvisningen i Cannes har Koenigsegg nyligen visat sin allra senaste modell, CCX. CCX är en förkortning av Competition Coupe X.

Det är en helt ny bil som tagits fram för att klara de allt högre kraven i USA och andra marknader. Trots hårda miljökrav har man inte backat från det som gjort den svenska biltillverkaren känd, det vill säga motoreffekt och toppfart.

Priset för en ny Koenigsegg är tre till sju miljoner kronor beroende på modell. Men då får man en bil som garanterat ingen annan har på samma gata.

I Sverige lär det finnas två stycken registrerade Koenigsegg.

Thomas Möller 011-200 262thomas.moller@nt.se

Motor: Kompressormatad V8, fyra ventiler/cylinder, 4,7 liters volym.

Effekt: 806 hk vid 6900 varv/minut.

Vridmoment: 920 newtonmeter vid 5 700 varv/minut.

Transmission: Bakhjulsdrift, via specialbyggd (Cima) sexväxlad, manuell växellåda.

Vikt: 1180 kilo.

Acceleration: 0-100 km/tim på 3,2 sek.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!