Kommunen får klartecken för nya öppningsbara bron

Grönt ljus från Växjö. Med vattendomen i hamn kan bygget med den nya bron över Motala Ström påbörjas.

Så här kan den nya bron se ut. Kommunen har nu fått vattendom och därmed klartecken att gå vidare med projektet.

Så här kan den nya bron se ut. Kommunen har nu fått vattendom och därmed klartecken att gå vidare med projektet.

Foto: Nuno Arkitektur AS.

Norrköping2025-02-03 17:30

Fredagen den 31 januari kom beskedet från Mark- och miljödomstolen i Växjö tingsrätt. Norrköpings kommun får godkänt på sin ansökan om att bygga den öppningsbara bron som ingår i Johannisborgsförbindelsen.

– Det känns skönt. Vattendomen är förutsättningen för att vi ska kunna gå vidare med våra planer, säger Erik Strand, projektledare för bron.

Turerna kring den nya bron – en viktig del i det stora infrastrukturprojektet för den nya östra ringleden i Norrköping – har som bekant varit många. Först skulle den vara fast, sedan skulle den vara öppningsbar. Och så blir det nu.

– Domen gäller en öppningsbar bro och den måste vi följa, konstaterar Erik Strand.

undefined
Erik Strand, projektledare vid samhällsbyggnadskontoret, är nöjd med att vattendomen kommit.

Kommunen har gjort bedömningen att bron ska kunna öppnas för större fartyg även om prislappen blir högre. Den senast kända prisuppgiften är att hela etapp två av Johannisborgsförbindelsen kommer kosta cirka 999 miljoner kronor.

– Vi jobbar för att hitta en kostnadseffektiv lösning. Men det är inget nytt, det gör vi i alla våra projekt, säger kommunalrådet Tomas Tekmen (KD), ordförande i samhällsplaneringsnämnden.

Enligt vattendomen bedöms broförbindelsen byggas under minst en tvåårsperiod. Och när kan man då börja att köra över bron? Enligt domen beräknas förbindelsen över Motala ström kunna trafikeras efter cirka tre–fyra år från tillfället byggnationen påbörjats.

– Domen har ju precis kommit, vi är i ett väldigt tidigt skede. Det är svårt att kunna ge några detaljer än, säger Erik Strand. 

Den öppningsbara delen av bron har utformats för en passage av ett fartyg som är 60 meter långt och tolv meter brett.

Karta: Surgatan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!