– Vi är väldigt glada att vi har fått till den här kvällsavgången, säger Meta Ryderstedt (M), vice ordförande för flygplatsen.
Från och med den 27 mars utökas nämligen trafiken med ytterligare en avgång i vardera riktning varje vardag. Planet avgår från München klockan 17.50 och vänder efter landning i Norrköping tillbaka 20.15. Det gör att avgångarna nästan fördubblas – mot tidigare bara en vardagsavgång i vardera riktning samt en söndagstur.
Biljetterna till den nya avgången släpps redan nu på måndag och ger Norrköpingsborna utökande möjligheter att se den tyska metropolen. Eller byta till någon av storflygplatsens 257 destinationer i 66 länder. Men i potten finns även resande åt andra hållet.
– Vi har sett att vi faktiskt har rätt många som reser in till Norrköping också, säger Mari Torstensson, vd för flygplatsen, och nämner att bara Siemens i länet tar emot omkring 18 000 besökare varje år.
Men när kvällsturen nu är i hamn jobbar flygplatsen vidare på nästa mål: En morgonavgång till München.
– Helst vill vi ha "nattande" plan, med ankomst i Norrköping på kvällen och återresa på morgonen, säger Mari Torstensson och berättar att om allt klaffar kan detta bli verklighet redan i oktober.
Flygplatsens kostnader för den nya kvällsavgången ryms i den befintliga budgeten, bedömer kommunalrådet Reidar Svedahl (L), men blir det en morgonavgång i höst så kommer det att kosta mer.
– Men flygplatsen behöver få fler som reser och då måste vi också få till bättre avgångar, säger Reidar Svedahl.
Arbetar ni även på att få in nya linjer till flygplatsen?
– Det arbetet pågår alltid, säger en leende Mari Torstensson och berättar att det är förhandlingar som tar lång tid – att göra klar med Münchenlinjen tog till exempel omkring 2,5 år.
Vad skulle i så fall vara en ny drömlinje?
– Vi skulle inte säga nej till ett lågprisbolag eller en reguljärlinje till nån annan del av Europa, säger Mari Torstensson.
– Eller en bra förbindelse med Asien, som vi tidigare hade med Finnairs linje till Helsingsfors, säger Reidar Svedahl.