Turbintransport tvingas ta omväg genom Norrköping

Lagning av en kollapsad dagvattenledning går inte att skjuta upp. Det sammanfaller med Siemens leverans av fyra nya turbiner från Norrköpings hamn.
– Alla dåliga parametrar inföll på en och samma gång, säger Jerry Melin som är verksamhetsansvarig på Tungtransporter AB.

Jerry Melin på Tunghantering i Norrköping AB sköter transporten med turbinen på 120 ton.

Jerry Melin på Tunghantering i Norrköping AB sköter transporten med turbinen på 120 ton.

Foto: Joakim Blomqvist

Norrköping2024-11-12 10:00

På måndagseftermiddagen sattes grävskopan i marken och trafiken dirigerades på Norra Promenaden. Det är en dagvattenledning som kollapsat under marken vilket gör att passagen utanför resecentrum beräknas vara avstängd ett par veckor.

Oturligt eftersom Siemens kommer skeppa ut fyra turbiner från Norrköpings hamn under samma period.

– Alla dåliga parametrar inföll på en och samma gång, konstaterar Jerry Melin på Tungtransporter AB.

– Men kommunen och Infranord har varit fruktansvärt hjälpsamma mot alla oss kan jag säga, fortsätter han.

undefined
Lyften för kontaktledningarna går inte att använda på grund av vägarbetet i Norra Promenaden. Kontaktledningarna måste istället rivas vid Slottsgatan för att transporten ska kunna passera Drottninggatan.

På tisdagskvällen och natten mot onsdag kommer den första turbinen att köras. Då det inte går att ta den naturliga vägen under ledningslyften utanför centralstationen i Norrköping, tvingas transporten ta en extra u-sväng. 

Trafiken kommer att ledas höger från Östra Promenaden mot Vattengränd. Vänster ut på Slottsgatan och vid Drottninggatan blir det en vänstersväng mot Norra Promenaden igen.

Hanterbart med ett vanligt fordon. 

Svårare med en 120-ton tung turbin på släp som är 7,5 meter hög och sex meter bred.

undefined
En tidigare turbintransport i Norra Promenaden från 2015. Den första av fyra – som kommer att ske på tisdag och onsdag – är något större och bredare än de tidigare transporterna.

– Vi har kört tidigare där men inte med en så stor turbin som nu. Den här är extra hög och bred. De vanliga snittar på fem meters höjd och lite drygt fem meter breda, säger Jerry Melin.

Det stora blir kontaktledningarna som antingen måste höjas eller monteras ned på marken för att turbintransporten ska kunna passera. De timmar som ledningarna kommer att vara strömlösa ersätts spårvagnstrafiken med busstrafik.

– Det kommer vara en hel del vakter, maskiner som ska klippa ledning och ersättningsbussar. Antingen måste de släppa ned kabeln på marken eller lyfta den över oss. Det kommer ta en stund att göra. Vi kommer att ligga stand by med transporten men någonstans mellan 24.00 och 01.00 kommer vi att passera, säger Jerry Melin.

undefined
En dagvattenledning har kollapsat och en längre sträcka behöver bytas ut. "Vi vill öppna upp gatan så fort som möjligt", säger gatuingenjör Tony Karlsson.

Samhällsbyggnadskontoret har vetat om den rasade dagvattenledningen. Men på grund av trafiksituationen och andra stora projekt som påverkat trafiken i Norrköping under hösten har kommunen skjutit på reparationen. 

– Det går inte att dra igång allt på en gång. När vi upptäckte felet hade vi först tänkt laga på den specifika platsen, men det visade sig att ledningen var för dålig så vi får byta den hela vägen. Men vi vill öppna upp gatan så fort som möjligt, säger Tony Karlsson, gatuingenjör på samhällsbyggnadskontoret.   

Karta: Resecentrum Norrköping
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!