På måndagseftermiddagen sattes grävskopan i marken och trafiken dirigerades på Norra Promenaden. Det är en dagvattenledning som kollapsat under marken vilket gör att passagen utanför resecentrum beräknas vara avstängd ett par veckor.
Oturligt eftersom Siemens kommer skeppa ut fyra turbiner från Norrköpings hamn under samma period.
– Alla dåliga parametrar inföll på en och samma gång, konstaterar Jerry Melin på Tungtransporter AB.
– Men kommunen och Infranord har varit fruktansvärt hjälpsamma mot alla oss kan jag säga, fortsätter han.
På tisdagskvällen och natten mot onsdag kommer den första turbinen att köras. Då det inte går att ta den naturliga vägen under ledningslyften utanför centralstationen i Norrköping, tvingas transporten ta en extra u-sväng.
Trafiken kommer att ledas höger från Östra Promenaden mot Vattengränd. Vänster ut på Slottsgatan och vid Drottninggatan blir det en vänstersväng mot Norra Promenaden igen.
Hanterbart med ett vanligt fordon.
Svårare med en 120-ton tung turbin på släp som är 7,5 meter hög och sex meter bred.
– Vi har kört tidigare där men inte med en så stor turbin som nu. Den här är extra hög och bred. De vanliga snittar på fem meters höjd och lite drygt fem meter breda, säger Jerry Melin.
Det stora blir kontaktledningarna som antingen måste höjas eller monteras ned på marken för att turbintransporten ska kunna passera. De timmar som ledningarna kommer att vara strömlösa ersätts spårvagnstrafiken med busstrafik.
– Det kommer vara en hel del vakter, maskiner som ska klippa ledning och ersättningsbussar. Antingen måste de släppa ned kabeln på marken eller lyfta den över oss. Det kommer ta en stund att göra. Vi kommer att ligga stand by med transporten men någonstans mellan 24.00 och 01.00 kommer vi att passera, säger Jerry Melin.
Samhällsbyggnadskontoret har vetat om den rasade dagvattenledningen. Men på grund av trafiksituationen och andra stora projekt som påverkat trafiken i Norrköping under hösten har kommunen skjutit på reparationen.
– Det går inte att dra igång allt på en gång. När vi upptäckte felet hade vi först tänkt laga på den specifika platsen, men det visade sig att ledningen var för dålig så vi får byta den hela vägen. Men vi vill öppna upp gatan så fort som möjligt, säger Tony Karlsson, gatuingenjör på samhällsbyggnadskontoret.