Kommunen föreslås investera 51 miljoner för ny terminal i hamnen

En av hamnens storkunder behöver en ny lagringsterminal på Händelö. Norrköpings kommun föreslås satsa 51 miljoner kronor i hamnanläggningen.
– Det är en nödvändig investering, säger kommunstyrelsens ordförande Olle Vikmång (S).

För att kunna hantera transformatorer behövs en ny uppställningsyta och lagringsterminal i Norrköpings hamn. Kommunen föreslås nu investera 51 miljoner i hamnanläggningen.

För att kunna hantera transformatorer behövs en ny uppställningsyta och lagringsterminal i Norrköpings hamn. Kommunen föreslås nu investera 51 miljoner i hamnanläggningen.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2025-01-13 05:00

Nyheten i korthet

  • Norrköpings kommun föreslås investera 51 miljoner kronor i en ny lagringsterminal i hamnen på Händelö, för att möta behoven hos storkunden Hitachi i Västerås.
  • Investeringen, som ska godkännas av kommunfullmäktige, är nödvändig för att säkra framtida kunder och kommer att finansieras genom en årlig hyra från Hitachi, enligt kommunstyrelsens ordförande Olle Vikmång.
  • Behovet av en ny terminal har blivit akut på grund av byggandet av Ostlänkens passage genom Norrköping, vilket kommer att avbryta den lokala järnvägsanslutningen till kajen i december 2026.

En jättesatsning på Norrköpings hamn är på gång. När kommunstyrelsen sammanträder den 13 januari föreslås politikerna att ge klartecken till en investering motsvarande 51 miljoner kronor. Förslaget ska sedan klubbas igenom av kommunfullmäktige.

– Det här är ett väldigt okomplicerat ärende. Vi har försökt att hitta en lösning länge, det diskuterades redan när jag satt som kommunstyrelsens ordförande i förra vändan, säger Olle Vikmång (S), som sedan den 16 december 2024 är nygammal ordförande i kommunstyrelsen.

Det som det handlar om är att Hitachi i Västerås (gamla ABB), som använder Norrköpings hamn för sin export av transformatorer, behöver en uppställningsyta och lagringsterminal för sitt tunga gods. Planen är att bygga en anläggning för uppställning och utlastning av tungt projektgods vid området Märket på Händelö.

undefined
Transformatorerna från Hitachi i Västerås kommer med järnväg och exporteras vidare via Norrköpings hamn.

Enligt förslaget ska kommunen investera tolv miljoner kronor i år och 39 miljoner nästa år. Pengarna finns inte i nuvarande budget, utan ska läggas som ett tillägg i investeringsbudgeten.

Det är mycket pengar?

– Men skattebetalarna behöver inte vara oroliga. De här pengarna får vi in rakt av då Hitachi är en betalande kund i hamnen. Det är inga skattepengar som kastas bort. Tvärtom, det är en nödvändig investering som öppnar upp för flera framtida kunder, säger Olle Vikmång.

I praktiken innebär det att det kommunala hamnbolaget och Hitachi ska skriva ett avtal om en årlig hyra, som inkluderar kostnader för investering i den planerade anläggningen samt kapitalkostnader. 

Anledningen till att det nu blivit akut med att hitta en ny lagringsplats för den tunga godsen är kopplat till byggandet av Ostlänkens passage genom Norrköping. I nuläget anländer Hitachis transformatorer till den befintliga tungkranen vid Gästgivarehagen genom specialtransport via järnvägen. 

undefined
"Skattebetalarna behöver inte vara oroliga. De här pengarna får vi in rakt av då Hitachi är en betalande kund i hamnen. Det är inga skattepengar som kastas bort. Tvärtom, det är en nödvändig investering som öppnar upp för flera framtida kunder", säger kommunstyrelsens ordförande Olle Vikmång (S).

Den lokala järnvägsanslutningen till kajen upphör dock i december 2026 som följd av Trafikverkets projektering av Ostlänken och nedläggning av befintlig bangård. Därmed måste upphandling av entreprenadarbeten ske redan i år. 

– Jag har svårt att tro att det råder någon politisk oenighet i den här frågan, säger Olle Vikmång.

Henrik Åkerström är vd för Norrköpings Hamn AB. Han vill i nuläget inte säga så mycket om den planerade satsningen.

– Vi kommenterar ingenting förrän politiska beslut är tagna och avtal är skrivna, säger Henrik Åkerström.

Karta: Händelö (naturreservat)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!