E-handeln fortsätter att växa och för att möta kundernas behov väljer nu Stadium och PostNord att automatisera e-handelslagret i Norrköping.
– Nu kommer Stadium ha tre lager i Norrköping; en för Stadium, en för outlethandeln och en för e-handeln. Det känns jättespännande, säger Daniel Johansson, logistikchef, Stadium.
Varför gör ni det här?– Digitaliseringen inom handeln kommer att öka, för att klara av att möta kraven och serva våra kunder behöver vi automatisera, säger Johansson.
Hur påverkas bemanningen?– Bara för att man automatiserar behöver man ju inte färre människor. Vi har inga planer på att ändra bemanningen på våra lager. Det behövs människor för att få till paketen så att kunderna blir nöjda.
Enligt de två företagen kommer den nya satsningen att höja servicen och ge en snabbare leverans av varor som kunderna beställt via e-handeln.
– Då den här delen växer måste vi ha en bättre logistiklösning och det får vi nu, säger Daniel Johansson.
Automationslösningen är dessutom utformad för att vara en flexibel plattform som kan hantera flera olika kunduppdrag parallellt, det vill säga andra kunder ska kunna hanteras i samma lösning tillsammans med Stadium.
– Lösningen tar därmed bort tröskeln för mindre e-handlare att gå in i automatiserad hantering. De kan dra nytta av automationens fördelar tidigare i sin tillväxtresa jämfört med att gå in med egen investering, säger Magnus Lindskog, produktionschef, PostNord TPL, i ett pressmeddelande.