Kranen är den enda svenskägda av sitt slag och tar 800 ton som mest. Någonstans runt lunchtid på tisdagen (27 juni) kommer den att lyfta bort den rostskadade bro som dömts ut över Strömmen vid Drags.
Sedan kommer den delas upp i tre sektioner för att köras bort och skrotas.
Det är Jinert som utför själva brolyftet bakom Pronova på den södra sidan av Motala Ström.
Någon gång i eftermiddag beräknas den största brodelen lyftas bort. Den kommer delas upp i tre sektioner för att kunna köras bort.
Hela arbetet beräknas vara klart imorgon.
Företaget har 14 kranbilar som är stationerade i Norrköping, men den här sticker ut med sin storlek. Normalt är den stationerad i norra Sverige för att jobba med vindkraftverk.
– Lite trixigt är det. Det här fordonet är inte riktigt gjort för stadstrafik, säger kranförare Robin Johannesson om den mobila kranen som har nio hjulaxlar.
Närmast, och med bäst översyn, får man från den norra sidan av Strömmen ovanför Campus.
Någon gång under vintern 2023/24 kommer det finnas en ny ersättare till den rostade bron på plats, så att gångstråket åter kan öppnas upp.