– De senaste månaderna har jag flera gånger åkt förbi efter midnatt och då har det varit öppet på samtliga tre ställen i centrumet. Det har jag både bildbevis och vittnen på, säger Wadi Lahdo som driver Vilbergens Cykel & Sko.
Han uppskattar att värdena som försvunnit i samband med inbrotten uppgår till cirka 60 000 till 65 000 kronor.
– Det har stulits elcyklar, elsparkcyklar, verktyg, klockor, tv-spel och växelpengar i kassan, säger Wadi.
Extra bekymmersamt blir det när tjuvarna stjäl eldrivna tvåhjulingar som kunder har lämnat in för reparationer.
– Förr hade vi aldrig några problem i Vilbergen. Nu åker jag själv och tittar till centrumet på nätterna om och när jag har vägarna förbi. Men vad kan jag göra? Jag känner att varken polis eller hyresvärd tar bekymren på allvar. Det är heller inte alltid polisen har tid att åka på inbrott. Jag är beredd att koppla in advokat för att få skadestånd eller ersättning från hyresvärden.
Wadi Lahdo berättar att tiden från i somras fram till nu varit tung. Färre och färre kunder besöker butiken och tillvaron pressar honom.
– Vem vill lämna in sina prylar här när de inte vet om de blir stulna eller inte? Jag förstår inte varför inte väktarna låser grindarna klockan 23:00 när allt ska vara stängt i centrumet? Ansvariga bjuder ju in tjuvarna genom att agera så här, utbrister han.
Lars Axelsson, vd Evolv Vilbergen AB, ett dotterbolag under Slättö Förvaltning, förklarar att bolaget gör vad man kan för att försöka hjälpa Wadi Lahdo. Dit hör till exempel att laga trasiga butiksrutor trots att hyresgästerna själva ansvarar för yttre åverkan som exempelvis inbrott.
– Men vi kan inte ta fullt ansvar för att det blir inbrott hos våra hyresgäster. Låsta grindar är heller ingen garanti för att slippa inbrott.
Bolaget har diskuterat med vaktbolaget och bett deras väktare att rondera i centrummiljön på olika tider. Men väktarna kan av förklarliga skäl inte vara på plats hela tiden när de väl har kontrollerat området och åker vidare på nya uppdrag.
– Tyvärr är det svårt att bli av med den här typen av bus trots att vi har ringt polisen många gånger och påtalat det, säger Lars Axelsson, som inte vill kommentera eventuella skadeståndsanspråk mot företaget i massmedia.