Idén om en privat vårdcentral förverkligades

Läkarna Laszlo Sinkvist och Tayeb Hosseini fick frågan om de ville driva Vårdcentralen Östertull i privat regi och tackade ja.

- Vi vill ge vårdcentralen ett lite mjukare ansikte. Men inte hade vi en aning om att det skulle vara så mycket arbete att bara skapa en egen logotype, säger Laszlo Sinkvist och Tayeb Hosseini.
Foto: MATZ GLIMHED

- Vi vill ge vårdcentralen ett lite mjukare ansikte. Men inte hade vi en aning om att det skulle vara så mycket arbete att bara skapa en egen logotype, säger Laszlo Sinkvist och Tayeb Hosseini. Foto: MATZ GLIMHED

Foto:

Norrköping2005-12-08 04:00
Det är två år sedan. Men långt innan dess hade Laszlo Sinkvist och Tayeb Hosseini diskuterat att ta över hälften av Sandbyhovs vårdcentral från landstinget. Det blev inget den gången.
Men när Vårdcentralen Östertull haft svårt att klara sitt uppdrag under flera år, flera i personalen var sjukskrivna och ingen längre ville vara chef mindes tjänstemännen på landstinget de bägge läkarna.

Fungerande vårdcentral
Lazlo Sinkvist och Tayeb Hosseini hade en dröm om att driva en fungerande vårdcentral där patienterna lätt får tid och bra service.
I drömmen ingick också en välkomnande entré i-stället för ett stelt möblerat väntrum. Patienterna ska känna sig omhändertagna från det att de kliver in på vårdcentralen, resonerade de bägge läkarna.
Vid sidan av den ordinarie primärvårdverksamheten de kommit överens med landstinget om hade de tänkt sig en del extra service, som till exempel ljusbehandling, konditionstest och små kirurgiska ingrepp av kosmetiska hudförändringar med mera.

Privatisering en möjlighet
Där var inte riktigt vad politikerna och tjänstemännen på landstinget hade tänkt sig.
De ville lösa ett långvarigt problem och såg privatisering som en möjlighet. Avtalet som skrevs hösten 2003 innebär att patienter från i första hand Lindö, Östantill och Oxelbergen ska få den vård vilken vårdcentral som helst erbjuder.
- Då passade det inte att vi erbjöd små operationer och annat som landstinget prioriterat bort, och det kan vi väl förstå att det skulle se lite konstigt ut, säger Laszlo Sinkvist som är VD för aktiebolaget Vårdcentralen Östertull.
Men drömmen finns kvar. Av väntrummet blev det nya trevligare möbler, belysning och ett akvarium.

1 100 återvände
Sommaren 2003 fanns 8 200 patienter listade vid vårdcentralen. När Laszlo Sinkvist och Tayeb Hosseini tog över skickade de ut ett brev till samtliga familjer som hade valt att lista sig på andra vårdcentraler men bodde kvar inom det geografiska upptagningsområdet.
- Det innebar att mer än 1 100 patienter återvände till Östertulls vårdcentral. Det gav det ekonomiska tillskott vi behövde för att kunna driva vårdcentralen med läkare och annan personal på den nivå vi önskar, säger Tayeb Hosseini.
- Det går bra, ekonomin är i god balans. Vi är stolta över vår vårdcentral, vi har nöjda patienter och bra renommé.
Personalen vid Vårdcentralen Östertull har lyckats med att på två år vända ett underskott på dryga miljonen kronor till en vinst på cirka 3,5 miljoner kronor för 2004. Hur bär man sig åt?
- Under våra förhandlingar med landstinget har vi varit riktigt bekymrade över de ekonomiska förutsättningarna. Vi blev den första privata vårdcentralen i Östergötland som var tvungen att i det nya vårdavtalet ta över det svårkontrollerade kostnadsansvaret för läkemedel, hjälpmedel mm. Med stora arbetsinsatser har vi fått dessa kostnader under kontroll. Landstinget bidrog med ett omstruktureringsbidrag på 1,9 miljoner kronor och höjde ersättningen i och med 1 100 nygamla patienter listade sig vid vårdcentralen. IT-kostnaderna som är en betydande post i budgeten behöver vårdcentralen inte betala fullt pris för under första året, eftersom förhandlingar fortfarande pågår.

Blev kostnadseffektiva
- Dessutom har vi lyckats med att bli rationella och kostnadseffektiva. Vi har till exempel inte behövt anlita hyrläkare och har för närvarande ingen flextid för läkargruppen. Vi har dessutom förhandlat en del löpande avtal till lägre kostnad, säger Laszlo Sinkvist.
- Tack vare en frisk och engagerad personal har sjukskrivnings- och vikariatkostnaderna varit försumbara.
På vårdcentralen arbetar i dag 25 personer varav fyra är distriktsläkare och en läkare under utbildning. När hon är färdig specialist är planerna att öka listningen på vårdcentralen.
- Låt mig se, säger Laszlo Sinkvist och räknar på sin mobiltelefon, det blir 2 136 patienter per läkare. Det är klart hanterbart. Det viktiga för patienterna är kontinuiteten, att få träffa samma läkare gång på gång. Inte något specifikt mål på 1 500 patienter per läkare som sagts i de nationella målen för primärvården.
I den frågan delar läkarna på Östertull uppfattning med landstingsledningen som inte heller gillar fasta normtal.
Varken Laszlo Sinkvist eller Tayeb Hosseini insåg hur många kvällar och helger de skulle få använda för att få igång vårdcentralen. De fick hjälp från landstinget och för den övriga personalen ställde landstinget upp som garant. Under de två första åren kunde de anställda begära annan tjänst i landstinget. Ingen nappade på erbjudandet.

Delägarskap
- Nu diskuterar vi någon slags incitamentsprogram i form av bonus eller delägarskap för de anställda. Det är viktigt att alla är delaktiga i alla sammanhang och får ta ansvar. Framgångsrika företag utmärks av lojala, engagerade medarbetare som vill nå resultat.
Drivkraften ligger i att själv kunna styra arbetet och att ha större frihet än när man är en liten kugge i landstingets stora maskineri.
- I den friheten ingår att fatta snabba egna beslut och driva verksamheten på ett rationellt och effektivt sätt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om