– Vi gör det här både för att ge bättre service till kommuninvånarna och för att sprida ut besöken. Det är en ganska liten anläggning så vi behöver minska köerna och då blir det även mindre påfrestning för personalen, säger Irmeli Kuusiniva.
Initiativet till projektet togs efter önskemål från det kommunala VA-bolaget Nodras kunder.
– När vi gjort kundundersökningar har det framkommit att vissa kunder inte är nöjda med öppettiderna. Flera kommuner har testat det här konceptet och det har fungerat bra, så därför vill vi också testa.
Om man vill ha tillgång till den obemannade returpunkten måste man först gå en digital utbildning.
– Det är en utbildning där man får information om säkerhetsregler och sortering. Den avslutas med ett kunskapstest så att vi säkerställer att man förstått informationen. Man kan väl jämföra det med ett grönt kort i golf, säger Irmeli Kuusiniva.
Efter att man gått klart utbildningen har man möjligheten att besöka returpunkten även när den inte är bemannad. På plats loggar man in med Bank-ID i Nodras app som är kopplad till grinden.
– Av säkerhetsskäl kan man inte lämna elektronik eller farligt avfall, utan detta hänvisas man till att göra under ordinarie, bemannade, tider.
De som bjuds in att testa tjänsten är privatpersoner som bor i Krokek med omnejd, eller som äger ett fritidshus i området.
Kan det bli aktuellt med fler obemannade returpunkter?
– Fungerar det bra är tanken att utöka och då gäller det främst de mindre stationerna i Skärblacka och Östra Husby.
Projektet beräknas pågå under cirka tre månader.