Den senaste veckan har en del av NT:s prenumeranter inte fått någon papperstidning i brevlådan. Detta på grund av att företaget Svensk Hemleverans, SVHL, som delar ut tidningen nyligen gjorde en stor omläggning av sitt distributionsområde.
– Det som har gått fel är framförallt nyckelhanteringen, där vi inte har tillräckligt bra uppsortering på nycklarna. Det innebär att när buden åker ut och ska leverera morgontidningen så kommer de inte in på många ställen, säger VD:n Mattias Ternstedt.
Men ni har haft nycklarna förut?
– Ja, men låt säga att vi har 1 000 nycklar på 70 olika bud och sedan omfördelar vi nycklarna i en helt ny struktur, så att varje bud i stället har tre stycken nyckelknippor. Det är där, i den omfördelningen, som vi har brustit och det ber jag så hemskt mycket om ursäkt för.
SVHL har haft omställningar på flera platser i landet och det är inte första gången som det strular med uppsättningarna av nycklar.
– Det är så ofantligt mycket nycklar och taggar som ska fördelas om och är det då en nyckel som inte kommer till rätta så kan väldigt många hushåll påverkas, säger Mattias Ternstedt.
Hur många av NT:s läsare har drabbats?
– Ungefär ett par hundratal.
Enligt SVHL har problemen under de senaste två dagarna minskat och nästa vecka förväntas de allra flesta hushåll återigen ha en papperstidning till morgonkaffet.
Norrköpings Tidningars chefredaktör Fredrik Lagerqvist ser allvarligt på den situation som har uppstått.
– Tidningens betydelse för våra läsare är mycket stor. Inte minst just nu i en tid av kris för stadens politiska styre. Intresset för det vi rapporterar är enormt. Jag förstår att frustrationen då blir extra stor när det blir leveransproblem för en av våra produkter, säger Fredrik Lagerqvist.
En påminnelse till de drabbade är att du som prenumerant på Norrköpings Tidningar alltid har tillgång till nyheter på våra andra plattformar. Såväl i E-tidningen som på vår sajt nt.se levererar vi ständigt nya nyhetsuppdateringar, dygnet runt.
– Det är ett stort misslyckande för oss när kunder inte får det de betalar för och med all rätt förväntar sig. Jag vet att SVHL gör allt för att minimera störningarna för kunderna. Alla kunder som drabbats kompenseras för de dagar som de inte fått tidningen, säger Fredrik Lagerqvist.
Om du som prenumerant drabbats kan du kontakta NTM:s kundcenter via Mina sidor på nt.se för att få kompensation.