Hundratals flygplan gled in över Norrköping

För den stora flygträffen EAA fly-in på Norrköpings flygplats kom hundratals flygplansägare i helgen för att visa upp sina maskiner.

Organisationen blir viktig när hundratals flygplan ska samsas om ett flygfält.

Organisationen blir viktig när hundratals flygplan ska samsas om ett flygfält.

Foto: Matz Glimhed

Norrköping2009-06-07 21:30

Hemmabyggen, autogyros och veteranflyg från Sverige och andra länder stod uppradade på gräset.

Jan Sundberg från Norrköping har varit pilot i flygvapnet, men nu för tiden är han pensionär. I dag visar han upp det plan han och hans kompisar byggt själva. För 25 år sedan gick jungfrufärden, på pingstafton.

- Det var tidigt och vi hade hela flygfältet för oss själva. Planet gick lite snett först men då landade jag och så skruvade vi lite på skevrodret, säger Jan Sundberg.

Sju års byggtid
Planet heter Star Duster och det tog sju år för Jan Sundberg och några andra grabbar att bygga det.

- Jag tittade i amerikanska tidningar om experimentbyggen och sa "vi ska bygga en sån" och då gjorde vi det. Det fick kosta och ta den tid det ville. Det var roligt att bygga från början och se hur allt ska göras. Jag byggde vingen hemma i källaren.

Besökarna på flygplatsen den här dagen bjuds på uppvisning av loopande mindre plan och så en större DC3:a, Fridtjof Viking som lyfter och lämnar flygfältet.

Autogyro
Tom Johansson är företagare och har kommit för att visa upp en av sina finaste flygmaskiner. En blandning mellan ett flygplan och en helikopter, en så kallad autogyro. Cirka 600 000 kronor får man betala för en sådan.

- Det är väl mest gubbar och klubbar som köper en sån, säger Tom Johansson. Herrar i övre medelåldern och de flesta köper den privat.

Tom Johansson flög hit i autogyron samma dag. Det tog ungefär en timme i en hastighet av 120-140 km/h. Autogyron var en föregångare till helikopten och kan inte som efterföljaren starta vertikalt rakt uppåt.

- Maxfarten är 160 km/h, säger han. Det är relativt långsamtgående men fördelen är att man kan flyga sakta och nästan stå still. Det är bra vid fotoflygningar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!