Flygplatsens nya marknadschef räds inte utmaningarna

Klimatbov, nedläggningshot och pandemi. Det kan tyckas som något av "Mission Impossible del 7" att ta över som marknadschef för Norrköpings flygplats. Men Jessica Ågren Ohlsson ser möjligheterna.

Jessica Ågren Ohlsson är ny marknadschef på Norrköpings flygplats. Hon efterträder Bertil Skärblom som gått i pension.

Jessica Ågren Ohlsson är ny marknadschef på Norrköpings flygplats. Hon efterträder Bertil Skärblom som gått i pension.

Foto: Eva Jensen

Norrköping2022-04-10 09:30

44-åriga Jessica Ågren Ohlsson behöver framöver i alla fall inte vara rädd för middagar där det råder en nästan pinsam brist på samtalsämnen. Som ny marknadschef för Norrköpings flygplats finns det onekligen en hel del att prata om.

– Många av mina vänner undrade om jag var dum i huvudet när jag berättade om det här jobbet, säger hon och ler.

– Och under anställningsintervjun hade jag nog fler frågor än vad de hade till mig. Jag ville veta om det fanns en insikt kring de viktiga frågorna.

undefined
Jessica Ågren Ohlsson vill sprida kunskap om framtidens mer miljövänliga flyg. "Tekniken finns där och flygplanen är framtagna", säger flygplatsens nya marknadschef.

Och du blev nöjd med svaren?

– Jag tog det här jobbet främst för att jag gillar utmaningar. Men också för att jag känner att jag vill försöka sprida kunskap om framtidens flyg. Flyget går in ny era och jag tycker det är spännande att få vara med om det från början.

Hur ser du då på flygets roll i klimatdebatten?

– Jag tycker i likhet med många andra att klimatet är en viktig fråga, vi behöver jobba mer för ett hållbart samhälle. Flyget har sedan lång tid tillbaka pekats ut som en stor klimatbov. Men jag tycker det behövs en mer nyanserad dialog, allt är inte svart eller vitt. Järnvägsrälsen, som Ostlänken, tar exempelvis en stor plats i naturen.

Men flyget och dess utsläpp av koldioxid har ju som helhet en större negativ påverkan för miljön?

– Framtidens flygplan, som går på el eller andra typer av bränsle, är bättre för miljön. Tekniken finns redan där och flygplanen är framtagna. Det som tar tid är hur man löser det rent praktiskt i luftrummet. 

– Elflygplan flyger lägre och rör sig i det lägre luftrummet till skillnad från vanliga plan som flyger i det övre luftrummet. Man måste först ta fram gemensamma regler för hur trafiken ska fungera i det lägre luftrummet.

Men då elflygplan har begränsat med passagerare och inte kan flyga lika långa sträckor innebär den nya eran för flyget att det blir en annan typ av resor.

– Att ta elflyget till Thailand är inte möjligt. Men att ta sig till norra Sverige eller Tyskland blir billigt och tar inte lång tid med elflygplan.

undefined
Utöver frakt- och ambulansflyg hoppas nya marknadschefen på charter- och reguljärflyg från Norrköping i den närmaste framtiden.

Utöver klimatfrågan står Norrköpings flygplats inför en mycket oviss framtid hur ser du på det?

– Först och främst tror jag inte på något nedläggningshot. Kommunen har beslutat att hela området Kungsängen ska utredas, inte bara flygplatsen. Det finns exempelvis långt gångna planer på en solcellspark som komplement till elflyget.

I den närmaste framtiden ser den nya marknadschefen att Norrköpingsborna kan fortsätta att checka in lokalt. Utöver frakt- ambulans- och skolflyg hoppas hon både på charter- och reguljärflyg.

– Vi kanske inte kan ha två avgångar till London sju dagar i veckan, men det finns andra alternativ. Till exempel att det går några Londonflyg under fotbollssäsongen. Man måste jobba mer med teman och paketering.

Hur tänker du på begreppet flygskam?

– Jag tänker att det är upp till var och en att avgöra hur man vill göra och det finns ju möjlighet att flygkompensera.

undefined
Jessica Ågren Ohlsson är ny marknadschef på Norrköpings flygplats. Hon efterträder Bertil Skärblom som gått i pension.

Jessica Ågren Ohlsson har i grunden en journalistexamen. Hon har tidigare jobbat på Norrköpings Tidningar, Katrineholms-Kuriren och Ridsport. I jakt på nya utmaningar började hon jobba som kommunikatör och informatör. Hon har tidigare jobbat på bland annat Lundbergs och Louis de Geer konsert- och kongress.

När flygplatsens mångårige marknadschef Bertil Skärblom nu gått i pension ger hon sig in i en helt ny bransch. 

Norrköpings flygplats

Norrköping-Kungsängens flygplats invigdes 9 september 1934 och är en av Sveriges äldsta civila flygplatser som fortfarande är i drift. 

Den 15 maj 2006 tog Norrköpings kommun över flygplatsen. I december 2020 beslutade kommunfullmäktige att ge Norrköping Rådhus AB i uppdrag att genomföra en upphandling av flygplatsverksamheten i Norrköping. 

I augusti 2021 avbröts upphandlingsprocessen. Kommunen kommer att fortsätta äga flygplatsen och utreder nu hur man kan få den att bli lönsam.

Karta: Norrköpings flygplats
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!