Hon kämpar för att hålla blomsterbutiken vid liv

I månadsskiftet februari/mars tappade Evergreen blomstershop 90 procent av kunderna, i princip över en natt. Ett Facebookinlägg lyckades ge butiken lite andrum.

Linn Bengtson, ägare till Evergreen blomstershop i Norrköping.

Linn Bengtson, ägare till Evergreen blomstershop i Norrköping.

Foto: Victor Berlin

Norrköping2020-05-01 08:00

– När jag stängde butiken i februari var allt som vanligt. Men när jag öppnade första veckan i mars var det helt dött. Både här inne, och man märkte på gatan utanför att något hände, säger Linn Bengtson, ägare till butiken på Hospitalsgatan i Norrköping.

När det började bli dags att betala räkningarna i mars oroade sig Linn för att ekonomin inte skulle gå ihop. Då la hon ut ett inlägg på Facebook där hon bad om hjälp.

 – Jag har många följare och växtvänner på internet och fick jag väldigt mycket hjälp. Folk köpte mycket online och beställde. Det var några som kom in hit inspringandes och sa ”det här får inte hända, vad ska jag köpa?” och så plockade de på sig vad de kunde hitta. 

Utöver stödköp fick Linn också delningar på sitt inlägg och många fina kommentarer. 

– Många skrev till mig också och sa att de inte förstod hur butiker påverkas. För deras liv har gått på ganska vanligt. De går till jobbet och gör det de brukar, så de har inte tänkt på vad som händer riktigt.

– Jag tror inte att jag heller förstod förrän jag kollade kassarapporterna dag för dag, och såg skiftet mellan februari och mars. Det var  en så markant skillnad, säger Linn. 

Alla stödköp hjälpte, men det stora försäljningstappet i butiken har hållit i sig.

– Jag snittar kanske på 200 kronor per dag i försäljning. Sen har jag webbshoppen – det är tur det – men den har gått ner med 30–40 procent.

Linn hoppas att läget snart vänder och satsar nu extra på webbshopen.

– Jag har försökt promota webbshopen mycket mer än jag kanske gjort innan. Folk vill inte komma hit och de ska väl inte komma hit i samma utsträckning som förut. 

Hur känns det?

– Det känns rätt hopplöst, nu kommer jag behöva be om hjälp igen. Omsättningen har inte ökat och det går ju inte. Det är enda möjligheten jag har. Man måste få in pengar, annars går det inte. 

Hur länge håller butiken kan hålla sig flytande är ett frågetecken. Linn beskriver det som att mycket nu handlar om att släcka bränder. 

– Jag får prioritera utgifter och jag har dragit ner på inköp. Det är därför det är så tomt, jag kan inte beställa in så mycket som jag brukar. Det är nog tuffare än vad många tror, man läser varje dag om företag som går i konkurs. Och visst att man har en buffert, men att förlora 90 procent av sin omsättning – det är en svår buffert att ha om det fortsätter länge, säger Linn Bengtsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!