Holmen II var sist ut under gamla Hamnbron

Den 19 juni 1959 var det sista gången som allt klaffade. Då skedde den sista broöppningen vid gamla Hamnbron.

Foto:

Norrköping2009-03-28 00:16
Sedan dess har utvecklingen gått framåt och 1970 kunde en ny hamnbro tas i bruk. Som i sin tur har byggts på och byggts om igen, sedan dess. Båten som fick äran att vara sist ut under Hamnbron var Holmen II, en av bogserarveteranerna hos Holmens Bruk. På morgonen den 19 juni, omkring klockan 7, gjorde hon sin sista färd. Vid den inre hamnen hade Holmen II då legat sedan 1957 och nu skulle hon ut på sin sista resa, för att senare säljas och förvandlas till skrot. Just den inre delen av hamnen hade varit dåligt utnyttjad och behovet av en klaffbro hade successivt försvunnit. En och annan fraktskuta, isbrytarna och Holmens bogserare hade legat förtöjda där, men till slut avtog även den trafiken. Tvillingbro
Till saken hörde även det faktum att hamnbron skulle förvandlas till en fast sådan och ingå i Riksfyran. Spåren skulle bort och det skulle i stället läggas på betong och i planerna ingick att Norrköpings stad skulle uppföra en tvillingbro för godstågen.
En epok på 44 år var därmed över. Lördagen den 4 december 1915 var en bemärkelsedag för Norrköpings stad. Då invigdes Hamnbron för allmän trafik. Genom den nya bron fick östra stambanan förbindelse med det smalspåriga järnvägsnätet. Stadens förlängda hamnkajer fick även en samlingspunkt. Hamnbrons tillkomst var ett resultat av flera år av utredningar. År 1899 tillsatte stadsfullmäktige en hamnkommitté med uppdrag att utreda behovet av en ny bro över Strömmen. Några år senare lades den första utredningen fram, men först 1912 togs ett beslut om brobygget. Flera förslag till utformning och placering av bron diskuterades, men till slut beslutades det att den nya bron skulle vara en klaffbro med ett läge omedelbart nedanför Strömsholmen. Den placeringen innebar minsta möjliga hinder för sjöfarten. Kostnaden skrevs till drygt 900 000 kronor, förutom kostnader för markförvärv. När själva brobygget var i gång varierade antalet anställda mellan 55 och 130 man. Stopp för trafiken
I och med att det rörde sig om en klaffbro blev det en hel del trafikstopp genom åren, bogserbåtar, isbrytare och turistbåtar förtöjde uppströms. Och med tiden ledde utvecklingen till att det behövde byggas en ny bro. I takt med sin expansion inköpte Holmens Bruk stora skogsarealer i Norrland, men även i Småland, och det innebar att flottning och timmerbogsering blev en viktig del av verksamheten. På 1910-talet inköptes den första havsbogserbåten. Samma år som Hamnbron invigdes inköpte bruket bogserbåten Rotesand från Tyskland, som gavs namnet Holmen II. Väl i tjänst drog hon timmer längs hela ostkusten till Holmens olika pappersbruk. Hösten 1959 hade Holmen sålt henne och den nye ägaren kunde året därpå meddela att hon hade skrotats. Men hon hann ändå skriva in sig i historieböckerna, som den båt som var sist ut att passera broklaffarna under gamla Hamnbron.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!