Helsa tar beslutet på största allvar

Helsa tar IVO:s beslut på största allvar. I ett mejlsvar skriver ledningen "Vi ser patientsynpunkter som en viktig del i vårt arbete att utveckla och ständigt förbättra hälso- och sjukvården för alla våra patienter".

Vårdcentralen Spiran fick flest klagomål i länet mellan september 2017 och september 2018, enligt IVO:s sammanställning.

Vårdcentralen Spiran fick flest klagomål i länet mellan september 2017 och september 2018, enligt IVO:s sammanställning.

Foto: Petronella Uebel

Norrköping2018-12-28 20:00

Helsa framhåller i sitt svar att deras fem vårdcentraler i Norrköping har haft 143 087 patientbesök under perioden september 2017 till september 2018.

"Helsa Vårdcentral Spiran i Norrköping har under samma period haft 48 185 patientbesök och 11 klagomål på tillgängligheten som IVO refererar till. Klagomålen utgör med andra ord en andel på 0,02% av totala antalet besök, en siffra som kan anses rimlig givet hur nationella riktlinjer kring klagomål är skrivna", skriver Helsa.

Företaget ser positivt på att patienter har en tydlig kanal för att framföra klagomål, eftersom Helsa som vårdgivare då får ett bra verktyg för att jobba systematiskt med förbättringsarbete.

"Vi har de senaste tre månaderna på Spiran en av de bästa telefontillgängligheterna i Region Östergötland med en svarsfrekvens på 95% och bättre. Vi har lättakut och en bedömningsmottagning på Spiran vilket innebär att patienter har möjlighet att träffa vårdgivare samma dag, oavsett besvär. Vår bedömningsmottagning fick mycket uppmärksamhet och positiv respons under Regionens utvecklingskonferens som ägde rum 28 november 2018".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!