Brist på p-platser i nya Lindö Strand: "Ett bekymmer"

Varje parkeringsplats blir hårdvaluta när bostadsområdet Lindö Strand växer. Den stora bristen på p-platser oroar de boende när fler bostäder är på gång. "Byggansvariga borde ha tagit mer hänsyn till behovet", säger Clara Aranda som bor där.

Flera klagar över bristen på parkeringsplatser vid Lindö Strand.

Flera klagar över bristen på parkeringsplatser vid Lindö Strand.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2023-01-06 05:00
undefined
Flera klagar över bristen på parkeringsplatser vid Lindö Strand.

Ulf Linderoth är ordförande i bostadsföreningen Lindö Strand 1. Han berättar att bristen på parkeringsplatser redan är ett bekymmer. Han uppskattar att omgivningarna saknar 100-150 platser fram till sommaren 2024.

– Vår förening har 45 p-platser och det är för lite. Årtullsgatan är fullsmockad med bilar på ena sidan på kvällar och nätter. Än så länge får folk stå där, men hur blir det när byggandet fortsätter och byggtrafiken behöver komma fram? Blir det p-förbud på gatan?

undefined
Ulf Linderoth, ordförande, bostadsrättsföreningen Lindö Strand 1. "Vår förening har 45 p-platser och det är för lite".

Ulf Linderoth förklarar att flera medlemmar oroas över utvecklingen. Ett 20-tal i föreningen saknar "egen" parkeringsplats.

Men behöver man alltid två bilar?

– Bilen skapar en frihetskänsla och alla varken kan eller vill åka buss. Men även om boende här ute bara har en bil per hushåll räcker i alla fall inte parkeringsplatserna till, säger han.

undefined
Clara Aranda oroas för att parkeringssituationen vid Lindö Strand förvärras.

Riksdagsledamoten Clara Aranda (SD) bor i området. Hon berättar om en bekymmersam situation som sannolikt förvärras.

– Byggansvariga borde ha tagit mer hänsyn till behovet av p-platser. Risken finns nu att nybyggda områden blir mindre attraktiva. Jag anser inte att bilen ska vara det lägst prioriterade färdmedlet. Man behöver i stället verka för att tillgodose folks behov på bästa sätt, säger hon.

Marcus Wigren, mäklare på Skandiamäklarna, berättar att parkeringsplatser har blivit en allt större fråga vid bostadsköp i området.

– Majoriteten som köper bostad här är 60–75 år, har sålt villan och har två bilar. För den målgruppen är parkeringar en stor fråga.

Första etappen av Lindö Strand rymmer 56 bostadsrättslägenheter. Andra etappen som nu färdigbyggs får 100 bostadsrätter. Den pågående garagebyggnaden under jord förväntas svälja ett 70-tal fordon. Det finns även cirka 130 parkeringsplatser utomhus.

undefined
Marcus Wigren, Skandiamäklarna, berättar att tillgången på parkeringsplatser är ett starkt försäljningsargument.

– Ett bekymmer när parkeringsplatserna inte räcker till är att boende söker sig till villakvarteren. Tidigare har det varit populärt att parkera vid förskolorna, men nu har det monterats nya 15-minutersskyltar plus att p–vakter ronderar där regelbundet, säger Marcus Wigren.

Tror du att det kan bli problem längre fram?

– Ja, folk lär bli irriterade. Dels när villagatorna och villautfarterna i närheten börjar fyllas med fordon. Dels för dem som tvingas åka runt och leta parkering. Det blir trångt och gatorna är smala. Gatorna är inte anpassade för parkering och är svåra att mötas på.

Tillgången på garage- eller parkeringsplatser är också ett starkt försäljningsargument när bostäderna ska säljas.

– Min erfarenhet är att intresset svalnar ganska snabbt för ett objekt när man informerar kunden om att det är kö till p–platserna.

undefined
Besöksparkering. Här får du stå i fyra timmar fram till 20.00.

Hyresbostäder bygger nytt i kvarteret Aktern för preliminär inflyttning i september 2023. Bolaget planerar för totalt 54 bostäder i två huskroppar. Hit hör också 24 parkeringsplatser – max en plats per hushåll – samt en bilpool med tre elbilar för hyresgästerna i kvarteret.

– Vår ambition är att konceptet med bilpool kommer vara väl utnyttjat. Det är ett bekvämt, tillgängligt och ekonomiskt fördelaktigt alternativ för hyresgästerna och kan innebära att fler över tid troligen väljer bort eget bilägande. På så sätt tar Hyresbostäder sitt ansvar för en minskad efterfrågan av p-platser utöver de platser vi skapar på vår tomt, säger Tomas Edstrand, uthyrare, nyproduktion.

Han sätter stor tilltro till kommunens beslut utifrån parkeringsnormen 0,8 bil per hushåll som ska täcka behovet nu och framåt.

– Den är fullt tillräcklig i kombination med bilpoolen. Alla p–platser är dessutom förberedda med elstolpar då intresset för elbilar ökar.

Villaägaren Ray Happ har i ett brev till politikerna uttryckt att det är orimligt att en parkeringsnorm gynnar exploatörer som kommer undan med för få parkeringsplatser som drabbar alla boende. Han anar en ohållbar situation när bilar fördelas ut på villagator i närheten.

– Går man genom området en vardagskväll – när alla boende är hemma och inga besökare finns till parken – räknar man till cirka 50 bilar som inte fick plats inom fastigheterna. När återstående hus har byggts borde det saknas minst 100 parkeringsplatser.

Är Lindö Strand redo för ett parkeringshus?

– Ja, enligt detaljplanen har man i alla fall inte varit främmande för det. Byggmöjligheten fanns men i dag är tomten fullbyggd med flerfamiljshus. Nej, det här är inte lätt, säger Ray Happ.

Mer om parkeringsnormen

Parkeringsnormen som gäller för Lindö Strand är den nu gällande för hela Norrköpings kommun.

Parkeringsnormen har tagits fram av planarkitekter, trafikplanerare och bygglovsingenjörer från dåvarande stadsbyggnadskontoret, bygg- och miljökontoret och tekniska kontoret. 

Enligt den gällande normen ligger Lindö Strand i ytterzonen. Antalet p-platser som krävs varierar från 0,65/lägenhet till 1,05/lägenhet, beroende på lägenhetens storlek. Det ska också finnas 0,1 p-platser/lägenhet för besökare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!