Det skruvas, putsas och lyfts. På i stort sett varje kvadratmeter ordnar byggarbetare och butikspersonal med det sista inför torsdagen. Då slår portarna upp för den första nybyggda Östenssonsbutiken i Norrköping, där 25 personer har anställts.
Östenssons är en fristående butikskedja som bildades av Gösta och Marianne Östensson i Motala 1963.
– Norrköping har alltid varit en spännande marknad i våra ögon. Motala och Norrköping är inte lika stora städer men påminner om varandra med sin industri- och arbetarbakgrund, säger Östenssons vd Anders Lindblom.
Han går ut och möter ett par framtida kunder som kommer i tron att butiken redan har öppnat. Snabbt tillbaka berättar vd:n om vägen som byggts för att det ska vara lätt att stanna till och väl tilltagna parkeringsfickor för kundernas bekvämlighet.
Den nya stadsdelen Björkalund hade 528 invånare vid årsskiftet 2021. Men det barnfamiljstäta området växer och dessutom passerar många jobbpendlare på Gamla Övägen.
– Det är åt det här hållet som Norrköping kan växa. Det här området var helt okänt för oss när vi kom hit. Om man tittar på Kättsätter, Vilbergen och ser trafikflödet här ute, inser man att området kan växa enormt, säger Anders Lindblom.
– Jag går gått här på ängen när det inte fanns någonting, nu är butiken verkligen i slutfas. En alldeles fantastisk känsla, tillägger han.
Men det är inte första gången Norrköping har en Östenssons-butik. I ett par år i mitten av 80-talet fanns en butik i dåvarande Hageby centrum. Men den såldes.
– Det var långt att åka till Norrköping då och vi släppte butiken vidare utifrån en enklare form av franchiseupplägg.
Den nya butiken är drygt 2 000 kvadratmeter och i anslutning till entrén finns café, spel- och postombud. Till sommaren öppnar även Apoteket Kronan. På övre våningen finns kontor, personal- och konferensrum samt husets teknik, fläktsystem och uppvärmning.
Detta är den nionde butiken i Östergötland, och fler är på gång. Östenssons går nu mot strömmen och satsar när andra affärer har svårt att få siffrorna att gå ihop.
– Inflationen är något som är på allas tungor nu och det är ganska hemskt. Vi i livsmedelshandeln tycker det är en jobbig del, för i vårt led får vi så pass stora prishöjningar att vi inte kan ta ut dem på kunderna fullt ut. Vi tappar våra marginaler.
– Det är tvärtom mot vad de flesta tror. Det är en fruktansvärt jobbig situation och enskilda handlare går omkull. Livsmedelshandeln har hög omsättning men väldigt liten marginal, säger Anders Lindblom.
Som fristående aktör har Östenssons fått välja en grossist att köpa sina varor ifrån.
– När vi valde fanns det fortfarande ett val då Bergendahls (tidigare City Gross) inte var inom Axfood. Nu är Dagab eller Axfood en fantastisk partner att handla av. Vi ville också ta del av deras it-struktur. Kassor och teknik fick vi del av genom att tillhöra Hemköpsklubben, säger Anders Lindblom.
Vad är typiskt för Östensson?
– Matglädje. Vi vill att det ska vara personligt, en skön känsla att handla hos oss. Om du med ögonbindel blir avsläppt i vissa butikskedjor ser det likadant ut i hela landet, men den här är unik. Men det är mjukvaran, personalen, som ska göra att vi får känslan av att vilja komma hit, säger vd:n.