42-årige Johan Wänéus gick själv på Klingsborgsskolan efter grundskolan då den hette Kungsgårdsgymnasiet.
– Jag hängde nog mest i kafeterian. Jag hade tre MVG som var den tidens A, det var i fotboll, gymnastik och psykologi. Resten av betygen var inget att skriva hem om direkt, berättar fastighetsteknikern Johan.
Studiemotivationen var blygsam också för kollegan, 30-årige Jonathan Wärendh.
– Det var svårt för mig i sjuan, åttan och nian. Jag blev nyligen diagnostiserad med adhd så nu vet jag varför jag hade det tufft i skolan, berättar han öppet.
Han berättar för eleverna om de olika 20 jobb han haft som företagare. Framgång, motgång, alla erfarenheter räknas och kan bli en tillgång i framtida jobbansökningar.
– Ni ska veta att det ni gör i dag efter skoltid, läxhjälpen, gör skillnad. Jag hade inte den möjligheten när jag gick i skolan. Lägger ni lite engagemang, fokus och energi kommer ni känna stolthet i morgon. Det spelar ingen roll vad ert syskon eller kompis gör, utan det handlar vad jag gör. Det kanske inte märks i dag men det märks för din framtid, säger Jonathan Wärendh.
Både han och Johan Wänéus jobbar på fastighetsbolaget Rikshem och höll en motivationsföreläsning för en klass läxhjälpselever från Klingsborgsskolan. Rikshem har hyresrätter på tillväxtorter och är samtidigt en samarbetspartner till stiftelsen Läxhjälpen. För Rikshem är stöd till läxhjälp i skolan mer än medmänsklighet och samhällsekonomi.
Ett flertal studier visar att personer med ofullständig skolgång löper större risk att hamna i kriminalitet. Bättre utbildning ökar möjligheterna i livet. Att satsa på ungdomar och få dem att klara grundskolan är därmed även en satsning på säkerhet och trygghet för bostadsområden.
Klingsborgsskolan i Norrköping är en av de 102 skolor över hela landet som erbjuds extrastöd med hjälp av stiftelsen Läxhjälpen, för elever som riskerar att inte nå upp till gymnasiebehörighet.
Insamlingschef Åsa Blomberg berättar att samarbetet med Klingsborgsskolan är bra. Läxhjälpens goda resultat har också gjort att det inte är ett negativt besked att erbjudas extrastudier.
– Ibland kan en del tycka det känns jobbigt och känner sig tveksamma. En del har varit på skolan så länge att de känner till de positiva effekter det har. Det har också positiva spilleffekter på annat. Klassen, skolan och närområdet blir lugnare, säger Åsa Blomberg som berättar att elevernas och läxhjälpgruppernas utveckling ständigt följs upp.
Amra Karic är en av de tre universitetsstudenter som är läxhjälpare för eleverna.
– Här är vi 15 elever och tre lärare, det blir helt annan konstellation än i skolan. Relationen med eleverna som vi får som läxhjälpare, specifikt när man inte är den som ska betygssätta någon, är unik. Vi blir vänner men med respekt. Jag uppfattar det som att vi får en kontakt som gör att studierelationen öppnas upp, berättar Amra Karic.
Under föreläsningen peppar de båda fastighetsteknikerna att bygga självförtroende genom nya erfarenheter. Jonathan Wärendh fick frågan om företaget han drivit.
– Det gick inget bra, det är därför jag finns här. Det var tufft när man är 20 år och ska in på stora företag för att sälja. Det spelar ingen roll om det du gör inte lyckas alla gånger. Det kan alltid öppnas en ny port till något annat.