Under tisdagen skrev Timrås kommunledning på sin hemsida att man beklagar att Northvolt och Volvo Cars valt att inte etablera sin nästa batterifabrik i deras region. Det är en etablering som väntas ge 2 500 arbetstillfällen.
"Vi faller på målsnöret", konstaterar Stefan Dalin, (s), ordförande för Sundsvallsregionen och kommunstyrelsens ordförande Timrå kommun.
NT har ställt frågan till både Olle Vikmång (S), kommunstyrelsens ordförande, och Anna Thörn, kommundirektör, om de fått något besked som rör Norrköpings kandidatur. Ingen av dem vill svara på frågan.
– Vi har kontakt med Northvolt men all kommunikation ska gå via dem. Att Timrå går ut nu, jag kan inte svara på varför de gör det, säger Anna Thörn.
Att Timrå meddelar måste väl bero på att de har fått ett definitivt besked. Har ni fått något liknande?
– Vi har sagt under hela processen att det är Norhtvolts process, det är dem som håller i den och all kommunikation går via dem. Jag är inte uppdaterad på vilken kommunikation de har med andra, utan vår överenskommelse med dem är att all kommunikation går via dem.
Men är din uppfattning att Norrköping fortfarande är aktuella?
– Jag kan inte säga det. All kommunikation gällande etableringen sköter Northvolts. Sorry, vi håller oss till det, säger Anna Thörn.
Northvolt är fortsatt förtegna kring processen.
Är Norrköping fortfarande aktuella?
"Vi kommenterar inte processen, precis som tidigare", skriver Anders Thor, Senior Manager External Affairs på Northvolt, i ett mailsvar till oss.
Bland Norrköpings konkurrenter nämns Skövde, Göteborg, belgiska Gent och finska Vasa. De båda förstnämnda har ett försprång enligt Göteborgs-Posten. De skriver att en detaljplan som medger batterifabrik i anslutning till Volvo Cars befintliga karossfabrik och måleri på Hisingen i Göteborg redan är ute på samråd. En detaljplan kan vara klar i augusti. Skövde kan ha en detaljplan som medger batterifabrik klar redan i maj. Skövde kommun avser att göra om flygplatsområdet till ett industriområde, skriver GP.
Norrköping ligger lite efter. Arbetet med detaljplanen över Klinga, där Norrköping vill att batterifabriken byggs, påbörjades i september. Enligt Anna Selander, samhällsbyggnadsdirektör, får man räkna med ett och ett halvt år innan den är klar.