Här är nya satsningen för 118 miljoner kronor

En tyst revolution av kollektivtrafiken har pågått, den största på 20 år. Nu är en av pusselbitarna färdig, en ny bussdepå för 118 miljoner kronor. "Här är det jättesmidigt", säger Tomas Nilsson.

Bussdepån på Stohagsgatan 3 är vidsträckt för att kunna hålla de 90 bussarna, som är stationerade i Norrköping, rullande.

Bussdepån på Stohagsgatan 3 är vidsträckt för att kunna hålla de 90 bussarna, som är stationerade i Norrköping, rullande.

Foto: Ulf Stråhle

Norrköping2022-03-09 05:00
undefined
Bussdepån på Stohagsgatan 3 är vidsträckt för att kunna hålla de 90 bussarna, som är stationerade i Norrköping, rullande.

Det var först osäkert om hur en ny servicebyggnad skulle placeras när spårvagnarna blev fler, längre och behövde en större spårvagnshall.

I dag vet vi, när den vidsträckta bussdepån utökar den gamla anläggningen från 1950-talet med ny helt servicebyggnad med tre våningar på 3 000 kvadratmeter.

Från Vikboplan och ut till Importgatan på Risängen. Där tidigare Returpunkten låg anser Östgötatrafiken att det ligger långsiktiga vinster att ha buss- och spårvagnsdepå på en samlad plats.

Både arbets- och trafikmässigt.

undefined
Trevåningshuset ser oansenligt ut i förhållande till de stora ytor som bussdepån kräver. 90 bussar ska servas och hanteras härifrån.

Om en ny entreprenör upphandlas i framtiden ingår ett hyreskrav för det bolag som tillträder. Administration, kontor, personalutrymmen men framförallt verkstad och uppställningsplatser.

– Efter diskussion med Norrköpings kommun kom vi fram till att det vore mycket bättre att de bygger och hyr ut, så garanterar vi en hyresgäst. För vi villkorar upphandlingen så att det bolag som vinner avtalet för att köra tätortstrafiken i Norrköping måste hyra depån för ett givet pris. Det blir mer konkurrensneutralt, så får den utföraren ta med egna skiftnycklar och så vidare säger Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.

– Då vet kommunen också var bussarna hamnar. Annars kan det bli en diskussion om trafikläget på andra ställen av stan och problem med tvättanläggningar och miljökrav, säger Mattias Näsström.

Med en delad depå som flyttar mellan varje upphandling, tappar man också andra fördelar. Det är de säkerhetsmedvetna bussförarna som är rekryteringsbas för spårvagnsförare.

– Framförallt går det att samutnyttja förarpersonalen på ett bättre sätt här. Personalen är en stor kostnad i verksamheten. Med allt på ett ställe finns möjligheten att köra spårvagn på förmiddagen och buss på eftermiddagen, säger Mattias Näsström.

undefined
Driftsansvariga trion i entrén: Gunilla Hultgren, sittande, Johan Wikvist och Janet Johansson, till höger, håller koll på personal och bussar.

Transdev är entreprenör nio år framåt efter den senaste upphandlingen för tätortstrafiken i Norrköping. Företaget har också nyligen vunnit upphandlingen för expresstrafiken för östra Östergötland, efter en överklagandeprocess.

Så det mesta på gummihjul är nytt nu.

Det är också trafikdragningen – en flerårig och omskriven process, som i stort sett ska fungera fullt ut från sommaren. Då ska kollektivtrafiken på allvar ta andelar från biltrafiken.

undefined
Nya dubbeldäckare har köpts in för expresstrafiken i östra Östergötland. De flesta är redan igång och för de gamla dubbeldäckarna, som rullat på övertid under överklagandet av upphandlingen, väntar pension.

I depån står 32 fabriksnya dubbeldäckare utrustade med wifi och USB-laddning för framtida pendlare. 28 av dem ska vara tursatta för expresstrafiken mellan Norrköping, Söderköping, Finspång och Valdemarsvik.

Det innebär att anläggningen i Norrköping kommer hålla 90 bussar rullande.

– Det är sex tekniker i dag, men nu har vi fortfarande garantiperiod på de nya bussarna. Så vi kommer behöva anställa ytterligare i framtiden, säger Transdevs servicechef Tomas Nilsson.

undefined
Två lyftar som är förprogrammerade med dator för att hitta lyftpunkterna på fordonet.

Genomgående för den nya anläggningen är att det finns ytor att köra rakt igenom med bussarna. Backa med buss ska man av säkerhetsskäl helst undvika. Det gäller både parkeringen utomhus, men också inne i den nya byggnaden. Där finns datorstyrda lyftar, tvätt, smörjgrop och en ny lyftramp för takjobb. 39 bussar i Norrköping går på biogas med tank på taket.

– Vi har en travers så vi kan lyfta gastankarna. Jätteviktigt och bra för att kunna jobba säkert med bussarna. Den blir värdefull. Smörjgropen är också kvar. Nu kan vi kan köra rakt igenom, Tidigare fick vi backa in fordonen, krångla. Här är det jättesmidigt, säger Tomas Nilsson.

undefined
Östgötatrafikens Mattias Näsström och Tomas Nilsson, Transdev, framför service- och depåbygganden på 3 000 kvadratmeter som byggts av Norrköpings kommun för 118 miljoner.
Upplägget med depån

Norrköpings kommun har byggt och äger den nya bussdepån på Stohagsgatan. Kostnaden: 118 miljoner kronor.

Östgötatrafiken garanterar hyresgäst, genom att kravställa det vid upphandling. Transdev har i dag nio år kvar på upphandlingen av tätortstrafiken med buss i Norrköping, medan spårvagnstrafiken är kommunal.

Från depån utgår: 18 spårvagnar (totalt finns 22–24), 30 stadsbussar (varav 2 eldrivna), 28 tursatta expressbussar (utökas med ytterligare 19 stycken i sommar).

Karta: Stohagsgatan 3
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!