Norrköpings kommun har tagit fram ett förslag på en detaljplan för en del av Såpkullen, som nu är ute för samråd, vilket innebär att människor har möjlighet att tycka till om, och påverka, planerna. Omkring 300 nya bostäder föreslås att byggas där den gamla konstgräsplanen ligger i dag. Förslaget innebär två nya bostadskvarter i anslutning till Ektorpsgatan.
Husen ska, enligt förslaget, ha mellan fyra och sex våningar med upphöjda entréplan så att verksamhetslokaler ska få plats på bottenplanet. Det planeras också för nedgrävda parkeringsgarage.
Simon Tell är planarkitekt på kommunen. Han har tagit fram planförslaget.
– Det här ingår i ett stadsutvecklingsprojekt för Västra staden, som går ut på att förlänga innerstaden söder om Södra Promenaden. Stadsbilden kommer att ändras vid Ektorpsgatan, som är ett viktigt stråk med kanske den tydligaste förändringen. I det specifika området är inget byggt förutom en uttjänt konstgräsplan. Den platsen kommer det att bli en stor skillnad på.
Projektet är ett samarbete mellan kommunen och IFK Norrköping som äger marken. HSB har förtur på att bygga bostäder och planerar att bygga hus för två bostadsrättsföreningar, enligt bolagets Per Nordin.
Jonas Lind är styrelseledamot i IFK Norrköping och Idrottsparken AB. Han har varit med i arbetet med detaljplanen som är ett samarbete mellan kommunen och Idrottsparken AB.
– Området utnyttjas inte och då har vi som avsikt att avyttra en del av marken. Jag upplever att samarbetet mellan oss, kommunen och HSB har fungerat väldigt bra. Sedan finns det olika intressen från alla håll om hur området ska utvecklas. Vårt intresse är att få bra betalt för våra medlemmars bästa. Det är en intäkt som kan användas för att utveckla verksamheten och arenan, säger han.
Ett nytt grönt torg ska anläggas vid arenans säkerhetszon, vilket kommer att påverka antalet parkeringsplatser i området.
– Att ha Idrottsparken centralt i stan är något som många vill och då får man anpassa sig efter de parkeringsmöjligheter som finns. Det finns parkeringshus och parkeringar i centrum av stan och då får man ta en promenad till arenan. Bilkörning inne i stan kommer att minska med tiden och parkeringsplatserna är inte så långt ifrån. Precis som när man går på teater eller liknande får man parkera i stans centrum med de parkeringsmöjligheter som finns.
Området där bortasupportrar går av sina bussar och slussas in på arenan kommer att bli mindre. Bussarna kommer att parkeras på andra platser, efter att supportrarna lämnats av vid arenan.
– Det finns ett närliggande industriområde med breda gator som vi har som förslag att ställa bussarna vid. Men det är en fråga som vi får kolla lite extra på och sedan hittar man en lösning på det, säger Simon Tell.
Jonas Lind tror inte att det kommer att påverka IFK negativt.
– Vi har pratat med en arenaansvarig och säkerhetsansvarig, det kommer inte att påverka oss alls i någon större utsträckning. Vi har en säkerhetszon och ett logistikområde med visiteringszoner som är en viktig del för att kunna bedriva en elitverksamhet. Vi har byggt Idrottsparken så att vi kan hantera publiktillströmning och bortasupportrar. Vi skulle inte bygga på ett sätt vi själva inte vill ha det.
Ektorpsgatan ska få en ny sektion med breda körfält som ska ge plats för grönstråk, cykelbana och verksamhetslokaler. Målgränd – i anslutning till Ektorpsgatan – ska bli kvarterets nya hjärta och binda samman området. Grönområdet Helgeberg i öst kommer fortsätta vara en park.
– Det övergripande målet för Västra staden är 2 000 nya bostäder som ska samspela med varandra. Fler gröna gator, fler cykelbanor och en upprustning av parkerna, säger Simon Tell.
Jonas Lind känner sig nöjd med förslaget.
– Jag tycker att byggnadsförslaget ser attraktivt ut och hoppas att många kommer vilja bo där i framtiden. Nästa steg för oss är att titta på själva idrottsparken – på hur den kan moderniseras och på vilka renoveringsbehov som finns.
Hur har responsen varit kring förslaget?
– Vi hade ett samrådsmöte i Victoriaskolans lokaler där vi bjudit in allmänheten, men det dök inte upp någon. Så intresset har varit svalt, säger Simon Tell.
Har ni fått någon kritik?
– Nej, inte än. Förmodligen har det att göra med att området inte används i dag.
Detaljplanen är nu ute för samråd mellan 10 juni och 26 augusti. Om detaljplanen går igenom tros bygget stå klart 2028.