Turerna har varit många kring bron som ska binda ihop den kommande Johannisborgsförbindelsen över Motala Ström – från Surgatan på södra sidan till Jungmansgatan på norra sidan.
Till sist enades politikerna om att bron skulle bli öppningsbar – även om det innebär att prislappen blir något högre.
Efter en genomförd arkitekttävling står det nu klart att det vinnande bidraget heter Fågel, ritad av den norska firman Nuno Arkitektur AS.
– Med bron Fågel kommer Norrköping att få ett nytt vackert landmärke. Det var viktigt att formen och konstruktionen skulle återspegla Inre hamnens värdeord: urbanitet, banbrytande, mångfacetterat och ansvarsfullt. Bron kommer att bli en symbol för Norrköpings identitet som hamnstad och bidra till stadens attraktivitet och varumärke, säger Johan Smedner, enhetschef för infrastruktur, till norrkoping.se.
Tre arkitektfirmor deltog i tävlingen. En jury bestående av representanter från NCC och Norrköpings kommun bedömde bidragen utifrån tre olika kriterier; gestaltning, byggkostnad och drift- och underhåll. Byggkostnadskriteriet bedömdes utifrån principen att lägre byggnadskostnader erhåller högre betyg.
Att det blev just det norska bidraget som vann, motiveras så här:
Genom en genomtänkt gestaltning med generösa trappor och väl utformade brofästen skapas en helhetsupplevelse som är både arkitektoniskt tilltalande och funktionell.
– Vi är väldigt stolta och glada över att vinna brotävlingen med vår Fågel, och vi gläder oss att få bidra med ett spännande element i Norrköpings stadsutveckling, säger Peter Aasen på NUNO arkitektur AS Oslo, till kommunens hemsida.
Projekteringen förväntas vara avslutad i början av 2025 och bron beräknas öppna 2027.
Argumenten för att bron ska vara öppningsbar är att större fartyg, segelfartyg och båtar anlöpa Inre hamnen, vilket ger möjlighet att etablera passagerarbåtstrafik, annan nyttotrafik och att låta fritidsbåtar eller fartyg inom turismnäringen komma in för övernattning.
Det var i mars förra året som den styrande majoriteten meddelade att det skulle bli en klaffbro. Detta då skillnaden i kostnaden för en öppningsbar bro respektive en fast bro minskat från 150 miljoner kronor till 55 miljoner kronor. Den budgeterade prislappen för hela den nya östra ringleden låg vid samma tidpunkt på 728 miljoner kronor.