Elsparkcyklarna kom upp som en diskussionspunkt på tekniska nämndens sammanträde den 15 september.
Vänsterpartiet lyfter fram idéer som parkeringszoner för elsparkcyklar, förbud att parkera på allmänna platser och en begränsning av antalet elsparkcyklar. Moderaterna vill – som en akut åtgärd – se övervakning av felparkerade cyklar och elsparkcyklar för bättre säkerhet och framkomlighet. Felparkerade fordon föreslås bli flyttade till anvisad uppställningsplats och ska kunna lösas ut hos kommunen inom 30 dagar mot en hanteringskostnad.
– Frågan kräver ett samlat grepp, breda samarbeten och ett paket med åtgärder, kampanjer och utbildningsinsatser för att komma tillrätta med bekymret att sparkcyklarna lämnas på olämpliga ställen, säger nämndledamoten Anna Sotkasiira Wik (M).
Oppositionsrådet Nicklas Lundström (V) hävdar att processen hos den styrande politiska majoriteten går långsamt. Han hänvisar till samhällsbyggnadsnämnden i Linköping som gett förvaltningen i uppdrag att övervaka och flytta felparkerade cyklar och elsparkcyklar.
– Jag saknar skarpa förslag för att lösa ett allvarligt säkerhetsproblem. Vi upplever att det inte händer någonting och att vi måste bli tuffare. Linköping gör rätt i som tar tag i problemet och debiterar ägaren, säger han.
Karin Jonsson (C), kommunalråd och tekniska nämndens ordförande, håller inte med.
– "Linköpingsmodellen" känns verkningslös och svår att genomföra. Vi ska jobba vidare med ”kort flytt”, det vill säga att elsparkcyklar som står trafikfarligt eller hindrar framkomligheten, ska flyttas. Linköping har ”långa flytt” då cyklarna körs bort. Det vi planerar är enklare administrativt och inte så kostsamt. Nya parkeringsmöjligheter ses också över.
Som ordförande i Beredningen för samhällsbyggnad i Sveriges kommuner och regioner (SKR) är hon försiktigt hoppfull om att huvudorganisationen framöver kan vara pådrivande för nödvändiga lagändringar och ett stöd vid juridiska frågor.
– Inom politiken måste vi först prata ihop oss om vad vi kan göra. Det går inte att ha samma lagstiftning för elsparkcyklar som för cyklar och här behöver vi få hjälp med att ändra den. Dessutom behöver befogenheterna ses över. Möjligheterna att flytta fordon handlar i första hand om bilar. Men med tanke på hur den processen löper på har en elsparkcykel under samma tid hunnit flyttats tio varv i stan, uppger Karin Jonsson.
Vad kan enligt dig mötet med nämnden, uthyrningsföretagen och polis ge?
– Det löser inga grundproblem, men förhoppningsvis ökar förståelsen, gör att regler följs bättre och att företagen inser problematiken. Genom Beredningen för samhällsbyggnad kan vi samla oss och driva på riksdag, regering och de som handhar frågorna. Allt hamnar senare hos kommunpolitiken, men idag har vi inte verktygen för att lösa dem.
Frågan diskuteras nu vidare i tekniska nämnden.
– Jag har tittat på flera förslag i sommar och inser att det här är problematisk. Att diskutera frågorna i nämnden gör att alla ledamöter får en kunskap dels om vad lagstiftningen säger, dels vad kommunen har för spelrum, berättar Karin Jonsson.
Ett annat aber är att elsparkcyklarna har blivit en leksak.
– Rätt hanterat är idén bra. Vi behöver en annan lagstiftning. Plus en stor attitydförändring.