Han vill stänga populära gatan på nätterna

Stäng av Kungsgatan från biltrafik nattetid och se till att polisen utökar kontrollerna. Kent Hedmans medborgarförslag för en trivsammare boendemiljö sticker ut, men är nödvändig, hävdar han. "Det blir ju bara värre och värre". Men kommunen säger nej.

Kent Hedman vill att Norrköpings kommun stänger av Kungsgatan för trafik under kvälls- och nattetid. "Ibland håller den högljudda trafiken på nästan fram till midnatt".

Kent Hedman vill att Norrköpings kommun stänger av Kungsgatan för trafik under kvälls- och nattetid. "Ibland håller den högljudda trafiken på nästan fram till midnatt".

Foto: Rikard W Larsson

Norrköping2021-11-26 05:00
undefined
Kent Hedman vill att Norrköpings kommun stänger av Kungsgatan för trafik under kvälls- och nattetid. "Ibland håller den högljudda trafiken på nästan fram till midnatt".

Kent Hedman, pensionerad besiktningsman vid Svensk bilprovning, är noga med att påpeka att han inte tycker illa om bilar. Tvärtom.

– Jag gillar mullret från amerikanska V8-motorer och stora öppna bilar med glada människor i som har kul. Självklart. Jag applåderar nästan från öppet fönster när de glider förbi och spelar Chuck Berry på bilstereon. De motorerna hör man nästan inte alls, säger han.

Boende på Kungsgatan i Norrköping har länge irriterats över okynnestrafiken under framförallt helgerna. Kent Hedman är en av dem. Han pekar ut slingan Kungsgatan, Stockholmsvägen till OKQ8 och samma väg tillbaka upp till rondellen vid Södra Promenaden–Albrektsvägen.

undefined
Trängsel på Kungsgatan i rusningstrafik. "Ibland är det så bullrigt på kvällarna att vi inte ens hör tv:n utan får ha textningen på", berättar Kent Hedman.

I ett medborgarförslag förordar han att Kungsgatan på försök stängs av mellan klockan 20.00 och 08.00 från fredag kväll till måndag morgon. Utryckningsfordon och stadsbussar undantas i förslaget, som föreslås gälla under sommarmånaderna. 

– I somras var det värre än vanligt med oväsendet från gatan. Ibland är det så bullrigt att vi inte ens hör tv:n utan får ha textningen på när bilarna stannar vid rödljusen. Vi har extraisolerat treglasfönstren ut mot gatan för att få det tystare. Det blev inte helt tyst, men bättre.

Kent Hedman berättar att var och varannan bekant som han stöter ihop med frågar om bullerproblematiken på Kungsgatan.

– Tyvärr måste jag säga att det under de fem åren som vi har bott i lägenheten har blivit stökigare vår, sommar och helger. Många gånger noterar jag att det är samma typ av personbilar – BMW och Audi – och fyrhjulingar som passerar förbi. Kombinationen av många hästkrafter och modifierade avgassystem med grövre pipor bidrar till att det smäller och bullrar mer från bilarna, utvecklar han.

undefined
Kent Hedman gillar bilar men okynnestrafiken på Kungsgatan under sena helgkvällar har blivit ett växande problem.

Politikerna i tekniska nämnden avslog nyligen Kents medborgarförslag. Ett skäl var den negativa påverkan på verksamheterna utmed Kungsgatan om den stängs av. I skrivelsen från Samhällsbyggnadskontoret fastslås att man framöver planerar för ökad framkomlighet för kollektivtrafiken. Genomfartstrafiken får då nyttja bättre lämpade vägar. Kostnaden för ny skyltning beräknades till 10 000 kronor.

– Jag hade det på känn. Men frågan har nu väckts flera gånger. Jag vet att många med oss tycker att trafiken på kvällstid är ett helsicke.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!