Det var den 10 juli 1891. I den dagens NT kunde man läsa om hur man, kvällen före, hade kunnat se ett egendomligt fordon framföras på Norra Promenaden. Det egendomliga fordonet benämndes som qvadricycle: ordet automobil fanns ännu inte. Men det var just en bil som framfördes på Norra Promenaden den där kvällen för 130 år sedan. Och det var den första bilturen någonsin i Sverige.
Länge har man menat att den första bilen som kom till Sverige kom till Göteborg. Men Peter Edqvist, tidigare ordförande i Motorhistoriska Riksförbundet, har i sin forskning funnit att bilen, innan den anlände till Göteborg, kom till Norrköping och provkördes på Norra Promenaden. Fordonet var från Paris, en Peugeot typ 2, och inte vilken Peugeot typ 2 som helst:
– Det här var Franksrikes första bensindrivna bil och faktiskt världens första serietillverkade. I den här första serien gjorde Peugeot fyra exemplar varav tre såldes i Paris, medan det fjärde exporterades till Sverige och kom hit, till den här platsen som vi står på just nu, säger Peter Edqvist.
Vi är i Nossområdet där industriföretaget Mekaniska Verkstaden Vulcan låg på den tiden. Det var de som såg till att bilen kom hit då de hade planer på att börja producera bilar i Norrköping.
– Sverige var alltså ett av de första länderna i världen att ha en bil.
Och kanske var det till och med för tidigt. Vulcan lyckades nämligen aldrig få igång bilproduktionen eftersom det saknades en marknad. Motorerna, som i dag kallas förbränningsmotorer, kallades då för explosionsmotorer – ett namn som Peter Edqvist menar gjorde dem svårsålda.
År 1905 avvecklades Mekaniska verkstaden Vulcan och inventarierna såldes på auktion. En man i Hälsingland köpte troligen den motor som satt i Sveriges första bil. Huruvida han köpte hela bilen eller bara motorn vet man inte säkert. Mannen hade tänkt börja tillverka bilar själv, men det gick inte så bra och när han gav upp skänkte han motorn till Tekniska Museet i Stockholm där den finns fortfarande.
Det finns bara ett känt foto på denna den första bilen i Sverige. Det låg länge på Tekniska museet i Stockholm och ingen visste vad det var. Men för några år sedan knäckte en intendent nöten och förstod att det här fotot föreställer ju den första bilen i Sverige.
Peter Edqvist planerar att fortsätta ta reda på mer om den här berättelsen.
– Det finns fortfarande mycket man inte vet.