Guiden till second hand-butiker i Norrköping

Urval? Pris? När? Och Var? Vi har frågat nio second hand-butiker i Norrköping om saker som kan vara intressant att veta för dig som kund.

Intresset för secondhand fortsätter att öka, berättar personal i flera butiker.

Intresset för secondhand fortsätter att öka, berättar personal i flera butiker.

Foto: Felicia Agerstig, Siri Magnusson

Norrköping2024-04-01 18:00

Kanske har det blivit dags att hitta en ny vårjacka eller ett par sneakers utan att det kostar en förmögenhet och samtidigt som du gör en insats för miljön? Är det med andra ord dags att fynda second hand?

Vi har besökt nio av Norrköpings second hand butiker.

I centrala Norrköping: Silly Market, Busfrö Nytt & Bytt, Nylin & Skeppstedt och Myrorna.

Utanför promenaderna: Stadsmissionen, Hela människan, Ge för livet, Erikshjälpen och Andra Chansen.

Silly Market

Var: Repslagaregatan 13

Öppet: torsdag - fredag 12-18, lördag 11-14

Yta: Ca 60 m2

Sociala medier: Ja

Kommission: Ja, 40% går till kunden på såld vara.

Vi har pratat med: Butiksägare Jill Knutson.

undefined
Jill Knutson berättar att kunder kan boka plagg på Silly Market.

När kommer det in nya grejer?

– Varje dag när jag är här. Torsdag, fredag och lördag.

Vad tar du inte emot?

– Jag tar inte emot det som luktar. Jag tar heller inte Lindex och liknande märken. Jag tar H&M om de har någon gästdesigner.

– Det ska vara fräscht. Ordning och reda och snyggt. Jag är som en knarkhund brukar jag säga, jättepetig.

Hur bestämmer du priset på varor?

– Jag brukar fråga nya kunder om de har något önskemål, det har de sällan. Då sätter jag pris själv, och inte för högt. Det handlar om att sakerna ska få leva vidare.

Avgör märket?

– Får jag in en Kenzo, det får jag inte så ofta, då blir det lite mera. Men det är inga idiotpriser.

Vilken dag kommer det flest kunder?

– Alla dagar.

Jill Knutson berättar hur det fungerar:

– Kunderna bokar det jag lägger ut på sociala medier och skriver "jag kommer och provar".

Varför tror du att folk väljer att handla här?

– För att det är bra grejer och för att jag är här. Jag är rak och ärlig, säger Jill Knutson. 

Busfrö Nytt & Bytt

Var: Hospitalsgatan 12

Öppet: måndag - fredag 10-18

Yta: 820m2

Sociala medier: Ja

Kommission: Ja, 40% till kunden på såld vara. 60 dagar ligger varorna ute till försäljning.

Vi har pratat med: Butikschef Helena Zinn.

undefined
Helena Zinn berättar att de tar emot kläder per säsong på Busfrö.

När kommer det in nya grejer till butiken?

– Vardagar under våra inlämningsmånader som pågår under tre månader, sedan är det en paus på en månad.

Vad tar ni inte emot?

– Vi försöker ta in per säsong först och främst. Just nu tar vi emot vår- och sommarkläder. 

– Vi tar till exempel inte päls av etiska skäl, och vi riktar in oss på moderna kläder. Det är vår nisch. Vi vill att kläderna ska vara max fem år gamla eller hålla ett modernt snitt.

– Eller så kan det vara trender i saker och ting, till exempel en 70-tals trend. Då tar vi kanske in en 70-tals tröja.

Hur bestämmer ni pris på varor?

– Vi har en mall som vi går efter och vi försöker hålla så låga priser vi bara kan. Vi ser hellre att plagget och sakerna återanvänds. Att varorna säljs gynnar ju också den som har lämnat in i och med att vi säljer på kommission.

Hur ser kommissionssystemet ut?

– Man får lämna in och skapa ett kundnummer.

– Sen har vi ett avtal där vi har rätten att välja vad vi säljer. Det valet gör vi inte tillsammans med kunden.

Nylin & Skeppstedt

Var: Drottninggatan 25

Öppet: måndag - fredag 10-18, lördag 11-16

Yta: Ca 70m2

Sociala medier: Ja

Kommission: Ja, 40% till kunden på såld vara. 60 dagar ligger det ute för försäljning och sedan kan man hämta upp det som inte sålts utan extra kostnad.

Vi har pratat med: Delägare Henrik Skeppstedt.

undefined
Henrik Skeppstedt och Adrian Nylin på Nylin & Skeppstedt fokuserar på kvalitet.

När tar ni in nya grejer?

– Varje dag faktiskt. Det är drop in, så varje vardag mellan 10 och 18.

Ställs de grejerna ut direkt i butik?

– Nu har vi bytt system och då pratar vi fem dagar istället för kanske en månad som det varit förut.

Vad tar ni inte emot?

– Vi fokuserar på kvalitet. Kedjorna som till exempel Zara och H&M är vi väldigt försiktiga med. Om det är något av Zara eller H&M som har efterfrågats, då kollar vi på det.

Så man kan prova att komma hit med någon tröja som är i hyfsad kvalitet från Zara ändå?

– Ja, vi är öppna, absolut. Man glider in med grejerna och så får man ett ja eller nej. Det är inte svårare än så.

Hur bestämmer ni priserna på kläderna?

– Med vår erfarenhet inom klädbranschen, har vi ett rätt så bra hum om vad det ska ligga på. Är vi osäkra stöttar vi oss mot olika plattformar på nätet.

– Vissa saker sticker ut, om man kommer med något som är lite dyrare och betydligt äldre måste vi ändå kolla upp det. Då återkommer vi med inlämningskvittot och därefter får kunden godkänna det eller inte. Man blir inte överkörd om man kommer in med grejerna, vi för alltid en dialog med kunden.

Hur tror du folk hittar hit?

– Främst sociala medier, Instagram och sen till en början var det absolut din kollega på NT som hjälpte till lite att få igång det.

Myrorna

Var: Gamla Rådstugugatan 18

Öppet: Måndag - fredag 10-18, lördag 10-16, söndag 12-16

Yta: 1200m2

Sociala medier: Ja

Kommission: Nej

Vi har pratat med: Områdeschef Mia Lännenmäki.

undefined
Myrorna får mjuka leveranser en gång i veckan och hårda leveranser två gånger i veckan.

Hur ofta tar ni in saker till butiken?

– Det kommer leveranser en gång i veckan när det gäller kläder till butiken. Sen fördelas det, och fylls på under hela den veckan. 

– Det hårda kommer in två gånger i veckan, och det är ju allt utöver det som är mjukt.

– Det levereras prismärkt och klart till butiken.

Hur får Myrorna in saker till verksamheten?

– Vi har lite olika insamlingskanaler. Det vanligaste är att man lämnar in i våra butiker. Våra bilar åker runt och samlar in från våra butiker och tar med sig det till de sorteringar som vi har. Samtidigt som de hämtar upp insamlat material levererar de också varor som ska ut i butik.

Hur bestämmer ni vad varorna ska få för pris?

– I de stora sorteringar som vi får leveranser från, jobbar det sorterare som är väldigt kunniga om prisnivå och kvalitet. Sedan går det vidare till värderare som sätter ett pris.

– Senaste åren har vi märkt av en stor efterfrågan på det låga priset. Då försöker vi få fram mycket lågprisvaror, som tidigare kanske inte har varit lika efterfrågat.

Stadsmissionen second hand

Var: Mirum Galleria, Lidaleden 12

Öppet: Måndag - fredag 10-20, lördag - söndag 10-18

Yta: 1800m2

Sociala medier: Ja

Kommission: Nej

Vi har pratat med: Butikschef Linn Nilsson.

undefined
På Stadsmissionen har de kilopris på kläderna, berättar Linn Nilsson.

När får ni in nya grejer?

– Vi får in nya saker hela tiden.

Hur bestämmer ni pris på era varor?

– Jätteolika. Vi har ju personer som arbetstränar här och jag vill att personalen ska få prova på så mycket de bara kan. Vi har manualer med ett cirka-pris man kan utgå ifrån. Annars är det lite upp till den som ska värdera sakerna som själv får bestämma.

Om ni ser att någon typ av produkt säljer bättre, höjer man priset då?

– Nej. Vi gör inte det, och det är för att vi ligger här. Vi har en butik till som ligger inne i stan, där är det lite mer noga utvalt. 

Vilken dag kommer det flest kunder?

– Torsdagar och fredagar skulle jag säga. Vi har ju stängt tre gånger per år. Så vi har ju inga dagar där vi fyller på mer eller mindre. Men det är klart, folk vet att vi fyller upp bra inför helgerna.

Så det är ändå lite extra inför helgen?

– Ja, för vi är bara två som jobbar på helgerna. Så under veckan, inför helgen, försöker vi fylla upp så att personalen ska kunna fokusera på att vara här ute i butiken och hjälpa kunderna.

Hur tror du folk hittar hit? 

– Vi har våra sociala medier och vårt varumärke.

– Men annars är det väl våra låga priser som gör att folk hittar hit. Vi har kilopris på kläder och vi är ganska ensamma om det, säger butikschef Linn Nilsson. 

Hela människan Secondhand

Var: Järngatan 21

Öppet: Tisdag 10-18, onsdag 10-16, torsdag 10-18, lördag 10-15

Yta: 900m2

Sociala medier: Ja

Kommission: Nej

Vi har pratat med: Enhetschef Marie-Louise Åsenklint.

undefined
Marie-Louise Åsenklint på Hela människan säger att de har öppet för inlämning måndag till lördag.

När får ni in nya grejer?

– Hela tiden egentligen, varje dag utom söndagar då det inte finns någon här. Annars kan folk lämna in i entrén måndag till lördag. 

Kommer grejerna ut i butik varje dag också?

– Inte på en gång. Vi går igenom allting. Varje vecka är det nya grejer. Eller alltså, nygamla grejer.

Vad tar ni inte emot?

– Pianon. De är stora och tunga. Det som är jättestort och tungt tar vi inte emot.

– Sängar tar vi inte heller emot, om de är använda i synnerhet. Ibland tar vi emot fräscha sängar som vi skickar vidare. Vi samarbetar med Bostad först, som är kommunens satsning för att ge människor bostad utan krav på att de ska vara fria från missbruk. Då sparar vi grejer till dessa bostäder.  

Hur prissätter ni era varor?

– På kläder har vi enhetspris. Alla byxor kostar lika mycket. Ibland ser vi ett särskilt märke eller något liknande. Då söker vi reda på marknadsmässiga priser på de sakerna.

Ge för livet

Var: Finspångsvägen 27

Öppet: tisdag - torsdag 12-18, lördag 10-15

Yta: 1100m2

Sociala medier: Ja

Kommission: Nej

Vi har pratat med: Butikschef Mattias Hjertton.

undefined
Mattias Hjertton på Ge för livet berättar hur de använder sociala medier som marknadsföring.

När får ni in nya grejer?

– Hela tiden. Alla dagar det är öppet. Men vi har öppet för inlämning även när butiken inte är öppen.

Nu har butiken också öppet på onsdagar på grund av efterfrågan.

– Ja, nu öppnar vi en dag till. Vi ställer ut varor hela tiden.

Hur prissätter ni varor?

– Vissa saker har vi listpris för. Till exempel kläder.

– Sen måste vi också hitta en balans. Om en gåvolämnare skänker en vara ska det vara ett respektabelt pris både för gåvolämnaren, men samtidigt ett bra pris för den som köper varan.

Hur tror du folk hittar hit?

– Vi är väldigt duktiga på Instagram. Vi är snabba på att lägga upp varor. Vi gör alltid ett svep inför öppningsdagen och visar vad vi har. Det är många som kommer och frågar: ”Är den här byrån kvar eller är den här kavajen kvar?”. Vi jobbar för att upprätthålla vårt goda rykte. 

Erikshjälpen Second Hand

Var: Järngatan 23

Öppet: Tisdag 10-18, onsdag 10-16, torsdag 10-18, fredag 10-14, lördag 10-15

Yta: 1300m2

Sociala medier: Ja

Kommission: Nej, men man får en gåvobiljett som ger 15% rabatt på ett köp.

Vi har pratat med: Butikschef Stefan Olsson.

undefined
Butikschef Stefan Olsson och arbetsledare Chanette Rosén på Erikshjälpen. "Det bästa är när en kund frågar om kläder finns i en annan storlek. Då har vi lyckats, för allting som vi får in är unikt", säger Stefan Olsson.

När får ni in nya grejer?

– Varje dag. Även om butiken är stängd tar vi emot gåvor.

Om man lämnar in saker här, får man en del av vinsten själv?

– Nej, vi har inte provision.

– Oftast skänker man till de här verksamheterna utifrån olika saker: Man vet vad vi står för. Vi är en barnrättsorganisation dit vi skänker vårt överskott. Sen kan det också vara att "vi har haft det här möblemanget hemma hos oss, nu ska vi flytta till något mindre". Se till att det kommer till någon som kan älska det igen. Det får en andra chans.

Hur prissätter ni varor?

– De som är här har jobbat här väldigt länge och vet vilket pris vi kan sätta på sakerna. Numera använder vi också Google Lens och ser var trenden ligger. Sedan har alla orter i landet sin egen kultur: vad som funkar att sälja här och vad som funkar på andra orter. För oss är det kläder och hem och hushåll. 

Vad tror du är den främsta anledningen till att era kunder handlar second hand?

– De vet att vi har bra saker. Vi har bra priser. Vi får till oss hur fin butiken har blivit efter ombyggnationen.

– Det bästa är när en kund frågar om kläder finns i en annan storlek. Då har vi lyckats, för allting som vi får in är unikt.

Andra chansen, fd. Återvinningen

Var: Kabelvägen 2

Öppet: Måndag - fredag 10-18, lördag 10-15

Yta: totalt:1500m2, butiken på 1200m2

Sociala medier: Ja

Kommission: Nej

Vi har pratat med: Verksamhetschef Paulina Thor och arbetsledare Daniel Hjelm.

undefined
Verksamhetschef Paulina Thor och arbetsledare Daniel Hjelm berättat att de erbjuder både hämtning och leveranser på Andra Chansen.

När får ni in nya grejer?

– Varje dag. Från måndag till fredag är vi ute och hämtar grejer, eller om privatpersoner kommer hit och lämnar. 

Hur fungerar det när ni hämtar grejer?

– Vi har en liten lastbil, och kunder ringer hit och frågar om vi till exempel kan hämta en säng eller en soffa. Om de inte har en bil eller inte kan komma, då bokar vi en tid och åker ut och hämtar. Vi hämtar också dödsbon, då tömmer vi ett helt hem. Vi har även flyttstäd. Så kunden kan få hela paketet.

Vad tar ni inte emot?

– Tjock-tv kanske. 

– Det som är trasigt och vi inte kan göra någonting av, det är det vi säger nej till. Men på tömningar av hem tar vi med allt. 

Varför tror ni att kunderna handlar hos er?

– Service, bra priser och att vi erbjuder kunden både hämtningar och leveranser. Köper man en större vara finns möjligheten att vi kör hem varan och plockar ihop den på plats. Att vi följer hela tråden. Och personalen är trevlig, det är A och O. 

Tipsa oss gärna om fler second hand-butiker eller loppisar! Mejla tipsa@nt.se 

Second hand-butikerna

Flera av second hand-butikerna arbetar mot sociala mål. Det kan till exempel handla om att överskottet går till en hjälporganisation eller att medarbetarna är volontärer, gör praktik, samhällstjänst eller arbetstränar.

En gemensam nämnare för samtliga butiker är att de önskar att ta emot saker som är "hela och rena". Flera nämner att de inte vill ta emot saker som de inte kan garantera säkerheten på, som exempelvis hjälmar, bilbarnstolar eller flytvästar.

I flera av butikerna finns ett fik.

Karta: Andra Chansen secondhand
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!