Grannarna är emot planerna i området: "Helt orimligt"

Buller, ohållbar trafik och sinande brunnar. Grannar som redan nu störs är emot NCC:s planer på att utöka verksamheten i Skärlunda – och oroas av Econovas flytt till området.

Erhan Lindquist och Petter Karlsson är upprörda över planerna på att utöka verksamheten i Skärlunda när så många bor i närheten och redan nu störs av trafik, buller och vattenproblem.

Erhan Lindquist och Petter Karlsson är upprörda över planerna på att utöka verksamheten i Skärlunda när så många bor i närheten och redan nu störs av trafik, buller och vattenproblem.

Foto: Sara Segraeus, Privat

Norrköping2021-02-08 19:00

NCC Industry har i dag tillstånd att bryta fem miljoner ton på 20 år i Skärlunda bergtäkt och vill ansöka om en ökning till 20 miljoner ton under 30 år.

Men grannar, som haft problem med sina brunnar, känner oro när NCC vill spränga mer och djupare. 13 grannar i Albacken och Borg har undertecknat en skrivelse. De vill se ett förslag om kommunalt vatten och avlopp – annars motsätter de sig planerna.

– Vattentillförseln har blivit sämre och många är oroliga för vattenkvalitén. Verksamheten kan ju ge upphov till föroreningar i grundvattnet. Det är allvarligt när avrinningsområdet är mot Glan som är vattentäkt, säger Erhan Lindquist, som efterlyser ett kontrollprogram för grundvattnet utanför verksamhetsområdet.

undefined
Erhan Lindquist, boende i Strandhugget, har fått in 177 namnunderskrifter och mängder av synpunkter från närboende som vill stoppa NCC:s utökning.

– Några som haft problem är tacksamma att NCC har hjälpt dem när brunnarna rasat och sinat. Men man borde ju se över själva verksamheten, inte bara fixa ny brunnsborrning, säger Petter Karlsson och tillägger att grannar också misstänker att vibrationerna har orsakat sättningar i husen.

undefined
När NCC kör sin stenkross plågas Petter Karlsson av ett högt och rytmiskt oljud. "Det kan pågå i timmar och är svinjobbigt."

Sedan 1,5 år bor Petter i Albacken och störs av buller från schaktning, sprängningar, avbaning och varselljud från maskiner. Med hjälp av en app har han mätt upp 66 decibel, även efter kontorstid – då nivån inte ska överskrida 55 decibel. När NCC kör sin stenkross är ljudet lägre, men konstant och plågsamt.

– Det kan pågå i timmar och är svinjobbigt. Nu vill de kunna köra till klockan 22. Det är helt orimligt, säger han.

Beslut från länsstyrelsen visar att ett insynsskydd mot omgivande hus fanns som villkor 1996. I höstas planterades träd, men grannar har fortfarande full insyn.

– Vallen skulle ha varit här för över 20 år sedan. Jag tycker att man ska färdigställa den innan man söker ett nytt tillstånd, säger Petter.

– Nu hävdar man att det är en slänt som ska byggas. Men då försvinner funktionen, det skyddar varken mot buller eller insyn.

Från Petters köksfönster syns jordmassor i enorma högar.

– Det ser ju ut som ett månlandskap just nu, och på somrarna dammar det mycket, säger han.

– Tidigare var det en vacker äng där, inflikar Erhan Lindquist som bor i Strandhugget och för många grannars talan.

undefined
Utsikt från boende på Hedenlundavägen.

Han har tidigare jobbat som miljökonsult och berättar att så kallade KM-massor ("känslig mark") som hanteras på området ska vara förhållandevis rena.

– Men det är stora mängder massor som ligger och lakar ur. Då blir det någon form av påverkan till slut. Dessutom finns en överhängande risk att värden är högre än analysen visar. När man gör jordanalyser på 400 ton massor skickas en liten påse till labbet, av den analyseras bara en tesked. 

177 boende i Eksund och Strandhugget har skrivit på en namninsamling för att stoppa NCC:s utökning. Även de som bor 1,5 kilometer från verksamheten vittnar om störande muller på kvällstid.

– Vid Häradsudden bedrivs liknande verksamhet, men där har de köpt ut fastigheter för inte störa. Varför inte utöka där i stället? säger Erhan Lindquist.

undefined
Renhållningen på vägen får underkänt av närboende som klagar på att bilarna ständigt är smutiga.

Trafiken på Eksundsvägen ökar med mellan 20–70 procent, enligt NCC:s beräkning. Flera upplever den redan som farlig då vägen är smal, lastbilar kör för fort, tappar grus och smutsar ner.

 Erhan Lindquist gillar att jogga, men oroas av luftkvalitén och trafiksituationen.

– När jag har pannlampa ser jag hur mycket partiklar det är i luften. Renhållningen på vägen är under all kritik. Tvättar man bilen är den smutsig när man kommit hem.

Skärlunda

I Skärlunda har det bedrivits bergtäkt sedan 1960-talet. Sedan dess har ett asfaltsverk tillkommit på platsen. NCC planerar nu att ansöka om nytt tillstånd för verksamheten från Mark och miljödomstolen. 

Enligt dagens tillstånd har NCC rätt att bryta 5 miljoner ton berg på 20 år. Men nu söks tillstånd för att få bryta cirka 20 miljoner ton berg med en årlig produktion om 600 000 - 800 000 ton.

Transporterna beräknas öka 20 procent vid normala produktionsår, men 70 procent vid maxproduktion.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!