När Biblioteksbladet rapporterade om att en åldersgräns införts för boken "Gender Queer" väckte det oro hos organisationer i Norrköping som arbetar med hbtqi-rättigheter. Åldersgränsen infördes, enligt den tidigare skolbibliotekarien, efter att en elev lånade hem boken och föräldrarna fick syn på den. Föräldrarna kontaktade elevens mentor som i sin tur kontaktade rektorn på skolan.
Följden blev att mellanstadieelever inte fick lov att låna boken. Detta enligt den tidigare och nuvarande skolbibliotekarien på skolan samt en elev som i januari försökte låna boken.
– Vad händer när nästa förälder kommer och klagar på en annan bok? Jag tror att censuren skadar ett barn mer än att faktiskt få se och lära sig om sexualitet och identitet, säger Linnea Arnstedt, styrelsemedlem i RFSL Norrköping.
Boken är en självbiografi skriven av Maia Kobabe och beskriver i serieformat författarens väg till upptäckten att den är asexuell och ickebinär. Kritiker menar att bilder som används i boken är explicita och pornografiska. Den mest diskuterade sidan visar två personer som har oralsex.
Vad tänker ni om bilderna i boken? Är de lämpliga för mellanstadieelever?
– Jag tror inte att bilderna är skadliga för barnen. Jag minns när jag gick i skolan och vi fick se tecknade bilder och filmer när barn och unga utforskade sina kroppar. Det tog vi inte skada av, eftersom det var i ett utbildande syfte. Syftet är inte att det ska vara pornografi och jag tycker att det är det som gör skillnaden, säger Emil Nilsson, ordförande i East Pride.
Samtidigt menar han att det bör finnas en diskussion om bilderna och att boken kanske bör lyftas i sexualundervisningen. Det håller Linnea Arnstedt med om, av flera anledningar.
– Jag tycker att just den scenen visar samtycke, att det är okej att inte vilja och det är okej att säga nej. Scenen är också en väldigt nödvändig del för boken eftersom den visar hur författaren kom fram till sin asexualitet, säger hon.
De menar också att barn, om de inte får tillgång till information om sex via skolan eller litteratur, i stället kan komma att vända sig till porren.
– Porr skapar en väldigt problematisk bild av hur sex ska vara. Det är bättre att barn ser en bra och hälsosam sida av sex, som genom den här boken, säger Linnea Arnstedt.
Varför är det viktigt att just mellanstadieelever har möjlighet att ta del av bokens innehåll?
– Det är då många barn börjar fundera på sin identitet och tänka tanken att man kanske inte är som alla andra i klassen. Jag tycker att det är ganska naturligt att mellanstadieelever är nyfikna och vill ta del av den här typen av information, säger Emil Nilsson.
– Just i det här samtalet finns det ett litet samtal om själva boken, men det finns också ett större samtal om censuren av en hbtqi-bok, säger Linnea Arnstedt.
Emil Nilsson håller med och flikar in att det finns ett generellt motstånd mot hbtqi i samhället och att det är problematiskt att det motståndet tar sig in i skolans värld.
– Jag blir väldigt ledsen för de barn som går på den skolan och som får höra att den här boken är förbjuden. För de barn som kanske känner igen sig i boken, men får lära sig att det är något dåligt och förbjudet. Det finns ofta redan en skam hos barn som är hbtqi och den skammen göds av det här agerandet, säger Emil Nilsson.
Borde inte föräldrar ha inflytande över vad deras barn tar del av?
– Det finns väldigt många barn som växer upp i familjer där föräldrarna inte skulle förstå eller stötta om deras barn kom ut som hbtqi-person. Att låta föräldrar bestämma vad som visas i skolan är en farlig väg att gå. Skolan ska vara en plats där vi fostrar barnen i att de kan vara vad de vill. Barn måste få utrymmet att kunna finna sig själva utan föräldrars begränsningar, säger Linnea Arnstedt.
RFSL Norrköping har efter att nyheten blev känd startat en namninsamling för att öka utbildningen hos skolpersonal för att undvika censur av böcker sker. Syftet med insamlingen är också att skolbibliotekarier ska känna en större trygghet i att kunna sätta sig emot censur för att värna om yttrande- och tryckfriheten.