Det var i mars 2022 som Norrköpings flygplats första gången presenterade planerna på en stor solcellspark inne på flygplatsens område som en del i ambitionen att ställa om till en mer fossilfri framtid.
Planerna som flygplatsen skissade på skulle leverera fem–tolv gigawatttimmar grön el per år beroende på hur mycket yta som tas i anspråk. Sedan dess har frågan utretts. Det är Nodra som fått uppdraget och de närmar sig sluttampen innan rapporten lämnas till tjänstemannaorganisation för vidare behandling innan den hamnar hos politiken för beslut.
– Om det går som vi tänkt är vi klara inom två veckor. En rekommendation kan vara att kommunen i ett avtalsförhållande upplåter ett arrende för en extern aktör att anlägga parken. Från kommunens del ska det vara ett lågriskprojekt, säger Martin Kalvér, enhetschef på Nodra.
Redan 2022 var flygplatsen medveten om att solcellsparker inne på flygplatser är oprövad mark när det gäller tillstånd och säkerhetsföreskrifter.
– Tillstånd och sådant kommer inte prövas av Transportstyrelsen förrän det finns en part som är utsedd. Då börjar det stora jobbet med ansökan och att bevisa att det är säkert innanför staketet på en flygplats. Det åligger den parten som kan bli aktuell, säger flygplatsens vd Peter Jansson och berättar att det finns flera intressenter som kan vara aktuella att driva solcellsparken.
– Vi började det här 2022 och ställde frågan till ett antal större bolag som vi trodde skulle vilja vara med på den här resan. Det är några stycken som visat intresse som vi haft dialog med sedan dess. Just nu är vi inne i ett slutskede för att se vilka parter som skulle kunna klara av det här och har en dialog med dem, säger han.
Regelverket kring solcellsparker på flygplatser är i dag oklart och Norrköping är inte ensamma om tankarna. Samarbetsorganisationen Sveriges regionala flygplatser tittar på frågan och många flygplatser har liknande planer.
– Vi vet att det går att göra säkert. Det är lite krångligare, innebär lite fler ansökningar och lite fler risker. Det skiljer sig åt mot att bygga här mot att bygga på en slätt nånstans. Den risken måste ett bolag som villig att ge sig in i det här måste kunna ta och det gör att inte alla är intresserade.
– Sedan ska det inte bara vara el som går rakt ut på elnätet. Det måste finnas en uppsida även för flygplatsen och kommunen.