Ostlänkens dragning genom Norrköpings kommun delas upp i tre delsträckor. Efter yttersträckorna Stavsjö–Loddby och Klinga–Bäckeby presenterar Trafikverket nu ett förslag för centrala Norrköping; Loddby–Klinga.
– Under hösten har vi haft många möten med berörda i området, men nu önskar vi samråda Trafikverkets förslag till spårlinje på bred front så tidigt som möjligt då vi räknar med att få in många synpunkter, säger Torbjörn Arvidson, projektledare vid Trafikverket.
Vad har varit den största utmaningen när det gäller spårdragningen i centrala Norrköping?
– Det är svårt att peka på några speciella punkter, men vi är ju delvis begränsade med tanke på att vi har en korridor som vi måste hålla oss inom, säger Arvidson.
– Som helhet har vi jobbat med att försöka anpassa oss till både nutid och framtid. Dessutom finns det tekniska förhållanden som styr, fortsätter han.
Målet med spårlinjedragningen enligt Arvidson är att välja det "minst komplicerade" alternativet, samtidigt som man vill begränsa påverkan på omgivningen där det är möjligt.
– Det är ju tyvärr ingen tröst för de som drabbas, men vi försöker att visa så mycket hänsyn som det går, säger han.
Det som sticker ut mest i förslaget torde vara den cirka sju kilometer långa tunneln mellan Stockholmsvägen och Klinga. Framtidens järnväg ska alltså gå under Motala ström, Himmelstalund och Borg.
– Vi har tittat på flera alternativ gällande infarten. Våra utredningar visar att Stockholmsvägen/Bergslagsgatan är ett bättre alternativ än Norr Tull, säger Arvidson.
Norrköpingsborna får nu chans att tycka till om tunneln och de övriga delarna. Samrådet pågår fram till den 19 mars.
– Vi annonserar i lokalpressen hur man går tillväga för att deltaga i samrådet. Den här omgången kommer det inte bli något öppet hus, då vi genomför ett digitalt samråd.
Synpunkter kan därmed lämnas via e-post eller Trafikverkets webb. Om ungefär ett år är det dags att presentera ett reviderat förslag, baserat på bland annat samråd för det förslag som nu presenterats.
– Då blir det ett mer konkret förslag som troligtvis ligger nära det slutgiltiga förslaget.
2019 blir det nytt samråd inklusive öppet hus. 2020 planeras järnvägsplanen att ställas ut för granskning och 2022 ska planen vara fastställd.
Målet är att de första tågen ska börja rulla mellan år 2033 och 2035.