Förslaget: Bygg fler cykelbanor i Norrköping

Mikael Odengrund tror att så kallade pumptracks och flowtrails i Vrinneviskogen skulle uppskattas, inte minst av stadens unga, och får medhåll av kommunens friluftsstrateg.

MTB-leder finns redan i Vrinneviskogen, men nu finns planer på att utöka med så kallade pumptracks och flowtrails.

MTB-leder finns redan i Vrinneviskogen, men nu finns planer på att utöka med så kallade pumptracks och flowtrails.

Foto: TT

Norrköping2021-09-05 10:00

För ungefär ett år sedan kontaktade Mikael Odengrund kommunen med förslaget att skapa fler cykelbanor i Vrinneviskogen. Kommunen ställde sig positiv till planen, men ser gärna att det finns en förening som vill ansvara för driften. Detta har bromsat processen och nu har Mikael formulerat sina idéer till ett medborgarförslag för att åter föra upp ämnet på dagordningen.

En pumptrack är en cykelbana där man med hjälp av sin rörelseenergi ”pumpar” sig framåt i stället för att trampa. Liknande banor finns bland annat i Linköping och i Mjölby. Flowtrails är ett begrepp som används för handbyggda cykelleder med inslag av mindre hopp och svängar.

– Jag har testat en del banor runtom i landet och kände att det skulle vara roligt att ha något liknande där jag bor. Både för mig och andra, säger Mikael Odengrund och fortsätter:

– För mig personligen är det här ett roligt sätt att få motion tillsammans med barnen.

undefined
Mikael Odengrund har lämnat in ett medborgarförslag om fler cykelleder i Vrinneviskogen.

Kommunens friluftsstrateg Marie Landh håller med Mikael om att banorna kan vara ett bra sätt för unga att finna spontan rörelseglädje.

– Vi vet att det finns ett stort intresse för den här typen av aktiviteter, säger Marie Landh.

Enligt Mikaels förslag skulle banorna kunna placeras i skogspartiet som gränsar till Sprängstensgatan i Norr och Vrinneviskogens naturreservat i öster och kraftledningsgatan i väster. Tanken är att de ska ligga i närheten av de MTB-spår som redan finns i skogen och bli ett naturligt komplement till dessa.

Kommunen har gjort en förstudie av platsen och håller med om att den lämpar sig väl för ändamålet.

– Det är ett av Norrköpings stora rekreationsområden och här kan vi också fånga upp unga från omkringliggande bostadsområden.

En fördel både Mikael och Marie lyfter fram är att cykling är ett förhållandevis billigt intresse, som dessutom främjar folkhälsan.

undefined
MTB-leder finns redan i Vrinneviskogen, men nu finns planer på att utöka med så kallade pumptracks och flowtrails.

Nu är både Mikaels och kommunens förhoppning att någon förening ska höra av sig med en intresseanmälan.

– Jag har själv ingen förening i ryggen, men hoppas att det ska gå att finna en, säger Mikael.

En annan fråga är självklart finansieringen. Enligt kommunens beräkningar kommer banorna kosta någonstans mellan 200 000 och en miljon kronor att bygga, beroende på utformningen.

Ärendet kommer att lyftas i kultur- och fritidsnämnden under hösten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!