Under de två sista åren har 90 procent av alla medarbetare permitterats, och 40 procent av SAS över 10 000 medarbetare har fått lämna företaget på grund av pandemin.
– Det är många medarbetare som drabbats väldigt hårt. Det är så klart många som känner en oro för hur flygbranschen utvecklas, säger SAS presschef Freja Annamatz.
Varför är det rätt väg att placera flygplan och anställa ny personal via ett irländskt lågkostnadsbolag i Köpenhamn?
– För att kunna säkra svenska och skandinaviska jobb i flygbranschen långsiktigt krävs att SAS är lönsamt. SAS startar nu upp en bas i Köpenhamn och välkomnar alla sökanden, både nya som tidigare anställda i det nya bolaget SAS Connect (tidigare SAS Irland), med skandinaviska villkor och kollektivavtal. SAS har tecknat avtal med danska FPU som är ett välkänt fackförbund inom det danska LO och som har medlemmar i alla övriga danska flygbolag, säger Freja Annamatz.
SAS har erhållit miljardstöd av svenska staten. På frågan om det kan störa politiker, allmänheten att skatteintäkter och anställningar hamnar i andra länder, svarar presschefen:
– För att säkra en plats för SAS även på den framtida marknaden måste vi vara konkurrenskraftiga. Vårt mål är att skapa förutsättningar för SAS överlevnad och säkra ett långsiktigt eftertraktat kunderbjudande. Det är vår skyldighet gentemot våra ägare, våra medarbetare och våra kunder.