Företaget får inte bygga sin fabrik vid Marviken

Nej – det kommer inte att byggas någon flygbränslefabrik i Marviken. Kommunens detaljplan sätter stopp för det. Ett besked som fastighetsägaren Niclas Adler har svårt att köpa.

Kommunen har meddelat Swedish Biofuels att det inte går att bygga fabriken som ska tillverka hållbart flygbränsle vid Marviken på Vikbolandet.

Kommunen har meddelat Swedish Biofuels att det inte går att bygga fabriken som ska tillverka hållbart flygbränsle vid Marviken på Vikbolandet.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2024-03-09 05:00

Ni får gärna etablera er i Norrköping – men Marviken är inte gångbart i nuläget. Det beskedet ger Norrköpings kommun nu till företaget Swedish Biofuels.

– Vi har kommit fram till att den nuvarande detaljplanen inte möjliggör en etablering rakt av, det är därför vi inlett ett arbete med att hitta en annan möjlig placering för fabriken, säger kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M).

På en pressträff i Strykbrädan den 1 november signerade Sophia Jarl och Angelica Hull, vd för Swedish Biofuels, en avsiktsförklaring. Den var inte juridiskt bindande – men höll ett viktigt symboliskt värde.

undefined
Så här såg det ut när Sophia Jarl och Angelica Hull i november 2023 kom överens om ett så kallat Letter of Intent. Nu kommer beskedet att det inte blir någon flygbränslefabrik vid Marviken. Tillsammans ska dock aktörerna leta efter andra tänkbara platser i Norrköping.

Direkt efter att avtalet var påskrivet inledde kommunen ett arbete med att undersöka om den befintliga detaljplanen tillät planerna på en fabrik som skulle tillverka hållbart flygbränsle. Nu kommer alltså beskedet att det inte är möjligt.

Varför går det inte för Biofuels att bygga sin fabrik vid Marviken?

– Det finns flera olika skäl. Först och främst tillåter inte den nuvarande detaljplanen den etableringen. Dessutom har fastighetsägaren (Niclas Adler, reds anmärkning) stämt Norrköpings kommun. Det ärendet avgörs just nu i tingsrätten, säger Sophia Jarl.

– Vi i kommunledningen anser att vi i nuläget måste invänta den processen. Det finns också ett beslut i kommunstyrelsen om att inte samarbeta med den aktuella fastighetsägaren.

Hon syftar på det beslut som dåvarande ordföranden i kommunstyrelsen, Lars Stjernkvist (S), fattade 2020 då kommunen avbröt allt samarbete med Niclas Adler och planerna på den så kallade Skärgårdsstaden i Marviken.

undefined
Kommunen har meddelat Swedish Biofuels att det inte går att bygga fabriken som ska tillverka hållbart flygbränsle vid Marviken på Vikbolandet.

Vad är det i detaljplanen som stoppar planerna?

– Tjänstemännen har tittat på området, det finns mycket att ta hänsyn till. Det är bland annat mycket prickmark i området där det är svårt att få till bygglov. Det är också ett kustområde med särskilda naturvärden, bland annat Natura 2000. Det är helt enkelt en mycket känslig miljö. Infrastrukturen måste också beaktas. Det är därför detaljplanearbetet måste ske i samklang med vad översiktsplanen anger, säger Sophia Jarl.

Varför går det inte att fram en ny detaljplan?

– Vi har för tillfället ordinarie planköer på sex-åtta år. Det är därför vi tillsammans med Biofuels nu ser över om vi kan hitta en annan mark i kommunen med ett lättare detaljplanearbete.

Var kan den marken finnas?

– Det är i nuläget svårt att svara på det. Vi har en dialog med Biofuels om vilka behov de har, om vad som krävs av marken i form av bland annat tillstånd och yta.

undefined
"Vi väntar på ett officiellt brev från Norrköpings kommun", säger Angelica Hull, vd för Swedish Biofuels som i övrigt inte vill kommentera beskedet från Norrköpings kommun ytterligare.

Vad säger Biofuels om att de inte får bygga sin fabrik vid Marviken?

– Jag har inte haft någon personlig kontakt med Angelica Hull, dialogen sker på tjänstemannanivå.

Finns det inte en risk för att ni tappar den här etableringen?

– Den risken finns alltid. Speciellt om ett företag haft planer på ett etableringsställe och kanske trott att det här är en lätt process och att man kanske har fått sådan felaktig information för att kommunens sakkunniga inte fått vara med från början. Men vi har meddelat Biofuels att vi fortfarande är intresserade och ska hjälpa till med att hitta en annan plats. Och jag hoppas att de är fortsatt intresserade av Norrköping, säger Sophia Jarl.

Swedish Biofuels vd Angelica Hull är fåordig när det gäller beskedet.

– Det är inte helt klart vad det innebär för närvarande. Vi väntar på ett officiellt brev från Norrköpings kommun. Tyvärr kan jag inte ge några ytterligare kommentarer för tillfället, säger hon.

Marvikens ägare Niclas Adler har svårt att förstå beskedet från Norrköpings kommun – att han som enskilt person kopplas ihop med de bolag han äger.

– Som fastighetsägare är det ett helt annat bolag. Visst finns det ägaröverlapp, men det är en långsökt förklaring. Jag ser inte hur de frågorna kan blandas ihop på något sätt. Det känns som en form av påtryckning att man minsann inte ska stämma en kommun. Om man inte får göra detaljplaneansökningar för att ett annat bolag stämt kommunen för något man anser vara felaktigt – vad blir då nästa steg? Blir det restriktioner även för andra kommunala tjänster då?, säger Niclas Adler.

– Jag undrar också vad som har förändrats på bara några månader. När Swedish Biofuels presenterades var kommunen väldigt entusiastisk, men stämningen var ju tre år gammal redan då, säger han.

undefined
Niclas Adler ägare till Marviken och Angelica Hull, vd på Swedish Biofuels AB.

När det gäller att uppdatera detaljplaner finns också möjligheter att ta hjälp externt, menar han. Så kallade byggherredrivna detaljplaneprocesser är inte ovanligt.

– Det här är en alldeles för bra möjlighet för att den inte ska få bli till. Enligt mig hjälper Swedish Biofuels till att lösa ett stort världsproblem och det finns infrastruktur tillgängligt i Marviken.

Det tidigare kommunalrådet Reidar Svedahl investerade mycket av sin politiska prestige kring de planerade etableringarna vid Marviken. Något som i förlängningen också blev hans fall.

– Det var det här jag var rädd för. Jag är förstås väldigt besviken. Det här var inte alls vad kommunen sa på presskonferensen med Swedish Biofuels. Jag hoppas och tror att sista ordet inte är sagt. Norrköping har inte råd att förlora superföretag som investerar stora pengar och som är i världsklass.

– Jag vet att det är långa köer när det gäller detaljplaner, men vi har också möjlighet att prioritera så att många arbetstillfällen ska gå före. Vi har inte råd att tacka nej till detta. Då får vi anställa några till som gör detaljplaner, säger han.

Med tanke på att Marviken nu troligtvis inte får någon flygbränslefabrik kan det vara intressant att ställa sig frågan hur det går för de andra etableringsplanerna på Vikbolandet – exempelvis de små kärnkraftverken, SMR.

Finns det risk för att även SMR-anläggningen inte inrymmer under den nuvarande detaljplanen i Marviken?

– Varje ärende måste ju analyseras särskilt, men det är stor sannolikhet att det inte går att möjliggöra SMR på nuvarande detaljplan, säger Sophia Jarl.

Förtydligande:
I en tidigare version av denna text kunde man i rubriken tolka det som att kommunen kommit med en ny bedömning angående möjligheten att bygga fabriken vid Marviken. Så är inte fallet. Bedömningen nu är den första som kommunen gjort i ärendet. Vi beklagar den tidigare missvisande rubriken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!