Sällan har det väl varit så stor skillnad mellan den gamla och den nytagna bilden i serien "Då och nu" som i det här avsnittet. Från en byggarbetsplats i oktober 1975 då till ett väletablerat köpcenter och en förtätad stadsmiljö nu. Skillnaden visar tydligt hur Norrköpings centrala delar bytte skepnad på, framför allt, 1970-talet när småbutikerna definitivt fick ge plats åt varuhusen.
De rutinerade och minnesgoda NT-läsarna minns de aktuella citykvarteren innan Linden, med Mjölkcentralen, Carlssons bryggeri, Tapetfabriken, Vikbolands sparbank och Alfr. Johanssons järnhandel som exempel på dåtidens småskaliga handel.
Linden öppnade portarna för den köpsugna allmänheten den 17 mars 1977, men redan två år tidigare var arbetet i full gång. NT:s fotograf Ingvar Anehed besökte "gropen" i oktober 1975 och möttes av full aktivitet där fem kranar sköt upp i höjden på byggplatsen. Siab skötte byggandet till en beräknad kostnad av 53 miljoner kronor. För det fick man en total yta på 23 000 kvadratmeter av vilka Åhléns skulle disponera 12 000. Siab hade undan för undan köpt hela kvarteret och i februari 1975 kom byggnadstillståndet från regeringen.
I dag är Linden en, åtminstone till storleken, imponerande "koloss" men i början av 1960-talet fanns det faktiskt avancerade planer på att bygga ännu större och ännu högre – två sammanbyggda höghus om vardera tolv våningar.
Kvarteret Linden skulle, var det tänkt, bli en sorts motsvarighet till Hötorget i Stockholm.
Nu fullföljdes aldrig de planerna, men det nya köpcentrat – Siab ville inte kalla Linden för ett simpelt varuhus – skulle ändå bli en pärla i Norrköpings handel. Större varuhus i Europa studerades och amerikansk arkitekthjälp kallades in. Vackert så även om USA-förslagen på små runda marmorplattor i golven och sandelträ på väggarna ratades av ekonomiska skäl.
Man genomförde också en noggrann ekonomisk förhandskalkyl och kom fram till att inom 29 minuters bilreseavstånd från Linden hade det under 1975 totalt köpts varor för 970 miljoner kronor. Det gav underlag för en förhoppning om att det skulle handlas för 1 235 miljoner kronor under 1985. De siffrorna gjorde att satsningen på Linden kändes säker.
Det började också bra med, uppskattningsvis, 30 000 besökare/kunder när Linden öppnade. Björn Odén, varuhuschef på Åhléns, hoppades på en miljon i kassa under premiärdagen och vakter placerades ut vid rulltrapporna för att de inte skulle överbelastas. Nyhetens behag lade sig dock ganska snabbt och förvaltaren Bengt Jerenius vid Fastighets AB L E Lundberg – under 40 år ansvarig för Lindens dagliga drift – minns en viss tveksamhet från Norrköpingsbornas sida.
– Linden kändes nästan för fint och för dyrt för många i början, säger han. På den tiden fanns ju ännu stämpeln på Norrköping som en gammal arbetarstad kvar. Det var som att Norrköping fick ett eget NK.
Den 1 oktober 1982 köpte Lundbergs halva Linden av Siab och 2004 blev man ensam ägare när även delen med Åhléns förvärvades. Numera är Åhléns en av hyresgästerna, även om dess affärsyta är betydligt mindre nu än vid invigningen.
Om Linden betraktades som "för fint" när det var nytt, är "före sin tid" möjligen en mer rättvis beskrivning nu, med 40 års perspektiv på etableringen.
Roger Ekström, vice vd vid Lundbergs, är inne på de tankebanorna.
– Norrköping har vuxit ikapp Linden, säger han. Det är bara att konstatera att man gjorde väldigt mycket rätt från början när man skapade Linden. Det kanske var före sin tid, men det har samtidigt stått sig väldigt bra genom åren. Kommersiella ytor, flöden och strukturer är i princip fortfarande desamma nu som då.
– Det man behöver fundera på i dag är snarare hur Linden kommer att stå sig i framtiden?
Ett sätt är förstås att följa med samtiden och hålla koll på den allmänna utvecklingen för handeln. En omfattande renovering av Linden planeras dessutom, även om den knappast inleds förrän under 2018.
– Renoveringen ska genomföras etappvis, säger Roger Ekström. Vi ska inte behöva stänga helt. Det finns lite slitna partier som behöver åtgärdas. Det är väl som med de flesta andra 40-åringar, man mår bra av en spa-behandling med tillhörande hudvård i den åldern.
I dag har Linden mellan fem och sex miljoner besökare om året och under 2016 låg den totala omsättningen på 400 miljoner kronor.