Videon är inte längre tillgänglig
- Jag tycker det är kul att flyget sträcker på sig och tar lite mer plats, sade Catharina Elmsäter-Svärd efter mötet med flygplatsledning och kommunpolitiker.
Hon var på plats under onsdagseftermiddagen för att diskutera tillgänglighet och konkurrenskraft i en bransch där det råder tuffa tider både för flygplatser och flygbolag. För Norrköping flygplats innebär det bland annat att Köpenhamnsflyget snart försvinner, bortkonkurrerat av Linköping. Men alla var överens om att den lokala flygplatsen behövs trots att den inte bär sina egna kostnader.
- De små flygplatserna är tillräckligt viktiga för att kommunerna ska vara beredda att gå in med resurser, sade Catharina Elmsäter-Svärd.
Flera av de som närvarade betonade flygplatsens roll för många företag i Norrköpingsområdet och att de reguljära flyglinjerna behöver utvecklas. En satsning som flygplatsens vd Mari Torstenson lyfte fram var Helsingforslinjen där man ska börja trafikera med större flyg och dessutom gör förändringar i tidtabellen. Från Helsingfors kan man sedan ta sig vidare till exempelvis Asien som är viktigt för många företag. Vad som annars ligger i framtiden var hon mer hemlighetsfull kring.
- Vi kämpar alltid för att få nya flyglinjer och få hit flygbolag som passar här.
Kommunalrådet Olle Johansson (S) kostade dock på sig att drömma.
- Frankfurt! Det är en stor flygplats som tar en vidare ut i världen.
Nu är förhoppningen att infrastrukturministern jobbar för att lyfta fram flyget, som enligt Mari Torstensson kommit i skymundan av vägar och järnvägar.
- Vi vill ha en samlad flygpolitik i Sverige, med bättre förutsättningar för att bedriva flygverksamhet.