Fler klagomål i goda tider

Högkonjunktur innebär ökad konsumtion, som resulterar i fler reklamationer. Förra året vållade hantverkstjänster stora problem för konsumenterna.

Foto: Dandels Christer

NORRKÖPING2008-01-12 00:17
-Just nu har folk pengar, men på banken växer de inte. Många väljer därför att bygga om hemma och anlitar hantverkare som inte alltid uppfyller kundens krav, säger konsumentvägledare Pekka Lehtinen. 2007 ökade antalet klagomål på hantverkstjänster med 25 procent från 2006 och i många fall berodde det på oklara prisavtal, leveransförseningar och installationsfel. -Vid högkonjunktur är det också många skojare inom hantverksbranschen som ser sin chans. De annonserar och får kunder, som i efterhand är besvikna på resultatet.Även telefoni- och internettjänster vållade stora problem för konsumenter i Norrköping. 415 av totalt 2737 klagomål rörde dessa tjänster.-Mobilförsäljare står på varuhus och lovar guld och gröna skogar om köparen tecknar abonnemang, det är klart att konsumenten klagar när hon inser att det inte stämmer.På konsumentupplysningen får kunden svar på vilka rättigheter hon har och hur hon ska gå till väga för att lösa problemen.-Ofta löser det sig mellan konsument och näringsidkare. Men om problemen ändå kvarstår går det vidare till allmänna reklamationsnämnden.Enligt Pekka Lehtinen är det viktigaste att arbeta förebyggande och alla berörda den information som är nödvändig för att alla ska vara nöjda. Under 2007 gjordes över 70 föreläsningar riktade till bland annat butikspersonal och skolor. -Kunskap är viktigast för att slippa missnöjda konsumenter, det är viktigt att hela tiden fortsätta sprida information, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om