Fel lägga ner bussen till Finspång

Landstinget gör fel som lägger ner busslinje 510. Det blir Norrköpingsborna som får betala notan. Missnöjet med beslutet växer.

Norrköping2008-11-17 22:04
I dag beslutar landstinget att lägga ner busslinjen mellan Linköping och Finspång. Många är upprörda. - Man vältrar över ansvaret för kollektivtrafiken på kommunen, säger trafiktekniker Mikael Appelberg. Egentligen är det landstingets huvudvärk att se till att det finns bussar över kommungränserna. Stor omväg
Värst drabbade är de som bor mellan Skärblacka och Finspång. I fortsättningen står de helt utan buss. Enda sättet blir att åka med pendeltåget till Norrköping och därifrån ta bussen till Finspång. Det blir en omväg runt hela sjön Glan. Ännu finns inget beslut om ersättningstrafik. I Finspång har man startat en namninsamling. Fler bussar
- Vi försöker göra ett bra paket, säger Anders Beckman, trafikplanerare i Norrköping. Kommunen tänker inte lämna resenärerna i sticket. Från Norsholm kommer det gå bussar till nästan varje avgång med pendeltåget i Kimstad. I februari spikas de nya turlistorna. - Vi prioriterar pendeltågen mot Norrköping. Från Norsholm och Skärblacka går bussar till 95 procent av tågen, uppger driftplanerare Dahn Johansson vid Östgötatrafiken. Försenas
Samtidigt kommer rapporter om att tidtabellen för pendeltågen måste ändras nästa år. Upptill 300 persontåg rullar varje dygn mellan Linköping och Norrköping. Banverket har svårt att hinna underhålla banan. Risken att tågen försenas ökar när pendeln ska stanna i Kimstad. Tätare turer
När 510 läggs ner tvingas Norrköpingsborna betala för ett nätverk av anslutningsbussar. Från början var målet att sätta in bussar till varje avgång. Men kostnaden för kommunen blev för hög. - Det här blir bättre, tycker Eva Matsson som bor i Norsholm. Nu kan jag ta bussen var 20:e minut till Kimstad. Förr gick det ett par timmar mellan turerna. Står fast
Vems är egentligen ansvaret för bussarna? Just nu skyller parterna på varandra. - Vårt ekonomiska ansvar är att utnyttja bra pendeltåg och expressbussar, säger landstingsrådet Sven-Eric Nilsson (c). Vi beställer trafik mellan olika kommuner. Men vi har ingen skyldighet att sörja för den lokala trafiken. Beslutet att lägga ner 510 står fast. Regionalt
Landstinget har med andra ord det regionala ansvaret. Det ska se till att det finns kollektivtrafik mellan två centra. Just nu förordar man pendeltåg och expressbuss. De möjliggör snabba, raka förbindelser. Det betyder att landsvägsbussarna försvinner alltmer. Kommunen har ansvaret för kollektivtrafiken inom kommunen och ska se till att det finns anslutningsbussar och stadsbussar. Östgötatrafiken sköter om kollektivtrafiken och ser till att upprätta turlistor och transporter. Avskurna
Missnöjet med att 510 läggs ner är utbrett. Basutbudet är borta, säger en busschaufför, som understryker att vissa orter blir helt avskurna. Det är orättvist att Norrköpingsborna får betala ersättningstrafiken, resonerar många. Tidigare lade landstinget ner bussen mellan Linköping och Söderköping. Ointressant
I stället satsar man på expressbuss. Men expressbussen mellan Linköping och Finspång stannar inte i Norsholm. Den stannar på färre platser och är ett sämre alternativ. Frågan är om man kan få expressbussen att stanna på sträckan mellan Skärkind och Finspång. - Om bussen förlänger restiden är den ointressant för oss, säger Sven-Eric Nilsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om