Handels: "Risken ökar för hot, rån och våld"

Situationen för handelsanställda följer samhällsutvecklingen. Personal får utstå mycket spott och spe. Förste ombudsman Carina Tollman drar paralleller med trafiken. "Det är aggressivt, stressigt, otrevligt och hotfullt".

Cecilia Karlsson på Lilla Coop Hantverkargatan möter kunderna med respekt och förväntar sig att bli bemött på samma sätt. "Rädd är jag inte men försiktig emellanåt. Erfarenheterna av att ha jobbat i krogbranschen i många år gör att jag har ganska lätt för att ta folk", säger hon.

Cecilia Karlsson på Lilla Coop Hantverkargatan möter kunderna med respekt och förväntar sig att bli bemött på samma sätt. "Rädd är jag inte men försiktig emellanåt. Erfarenheterna av att ha jobbat i krogbranschen i många år gör att jag har ganska lätt för att ta folk", säger hon.

Foto: Rikard W Larsson

Norrköping2022-04-28 09:45
undefined
Carina Tollman betonar betydelsen av en bra arbetsmiljö.

Vi har i en serie artiklar beskrivit utvecklingen för butiksanställda där hot och våld är vardagsmat. Carina Tollman håller med.

– Vi på Handels låser dörr och brevlåda, har larm och tittöga. Så var det inte förr. Vi polisanmäler alla hot och tar säkerhetsfrågorna uppåt i organisationen. Jag tror faktiskt att medarbetare till och med blir hotade på jobbet utan att de märker det, säger hon under ett möte på Lilla Coop, Hantverkargatan.

Carina Tollman har mer än 30 års erfarenhet av fackligt arbete. Hon säger att stora butiker inte alltid är säkrare än mindre.

– Gemensamt för de allra flesta medlemmar – oavsett om de jobbar i närbutiker eller livsmedelshallar – är att de upplever att plexiglasskivan vid kassan från pandemin gjorde att arbetsmiljön blev mycket bättre och tryggare. Skivorna bör få sitta kvar.

Otryggheten handlar inte bara om hot och våld. Unga på väg in i yrkeslivet efterlyser bättre anställningsvillkor och säkrare arbetsplatser. 

– Jag vet de som har fem timmar i veckan och jobbar kvällar, mornar eller helger. Här är otryggheten dubblerad. Dels får de jobba på otrygga tider när risken ökar för hot, rån och våld. Dels är det svårt att klara sig ekonomiskt på så få timmar. Dessutom finns det fortfarande ett stort antal medarbetare som permitterades under pandemin som ännu inte fått tillbaka sina tjänster, säger hon.

undefined
Cecilia Karlsson diskuterar säkerhet och arbetsmiljö på jobbet med Carina Tollman, förste ombudsman på Handels.

Carina Tollman och kollegorna pratar ofta med medlemmar om arbetsmiljö, säkerhet och rutiner inför generationsskiftet i branschen.

– Arbetsgivarna behöver jobba mer på att få till bra introduktioner för att bli attraktiva på arbetsmarknaden. Flertalet som söker sig till branschen i dag har kanske aldrig tidigare haft en anställning eller har precis slutat gymnasiet, säger hon.

Carina är övertygad om att butikerna som är beredda att stävja hot, våld och otrygghet har mycket att vinna gentemot konkurrenterna.

– Internutbildningar i all ära, men säkerhetsfrågorna måste också kunna diskuteras på arbetsplatsen. Det går att göra mycket med relativt små medel, som många redan gör. Ha fräscha varor i sortimentet, undvik att hantera stora kontantsummor och se till att inte ha för lite personal. Generellt har det blivit så att bemanningen har minskat trots att öppettiderna har utökats, säger hon.

undefined
Cecilia Karlsson på Lilla Coop Hantverkargatan möter kunderna med respekt och förväntar sig att bli bemött på samma sätt. "Rädd är jag inte men försiktig emellanåt. Erfarenheterna av att ha jobbat i krogbranschen i många år gör att jag har ganska lätt för att ta folk", säger hon.

Carina Tollman förklarar att butiksjobbet i grunden är "fantastiskt" med mängder av positiva kundkontakter och stor social gemenskap. Majoriteten av arbetsgivarna har under coronapandemin varit snabba på att ställa om på jobbet (plexiglas, handsprit, informationsregler) för att undvika smittspridning. Den stora förändringen för butiksanställda är att hot och våld överlag ökar.

– Det handlar inte bara om stora ungdomsgäng eller missbrukare i affärerna. I dag kan tyvärr vanliga kunder uttrycka sig illa. Det borde vara nolltolerans mot hot. Vad finns det egentligen för skäl för en konsument att hota en kassörska för en struntsak?

Att påfallande många Handelsanställda ibland byter jobb och hamnar inom klassiska Kommunalyrken ser hon som naturligt.

– Vi pratar om öppna, tuffa, tåliga och serviceinriktade medarbetare. Det visar inte minst erfarenheterna när medlemmar blir arbetslösa i omställningstider och ger sig in i andra branscher. En vanlig arbetsgivarkommentar är att butikspersonal är lätta att placera på jobb.

Handels lockar kvinnor

Handelsanställdas förbund är det tredje största inom LO med 155 000 medlemmar.

Två tredjedelar av medlemmarna är kvinnor och en tredjedel av dem som jobbar är under 30 år.

De jobbar i handeln, till exempel i butiker, på lager eller med e–handel. Förbundet rymmer även anställda i skönhetsbranschen, frisörer, tjänstemän i folkrörelsens organisationer samt elever på branschinriktade utbildningar.

Tack vare kollektivavtalet har handeln ett av arbetsmarknadens bästa tillägg för obekväm arbetstid (OB).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!