335 miljoner kronor. Så mycket räknar Svenska Taxiförbundet med att svarttaxi undanhåller samhället i skatter. Minst. Beloppet motsvarar kostnaden för 700 sjuksköterskor på ett år.
– Det här är en försiktig beräkning. Vi har kontrollerat företagsliknande grupper på Facebook som erbjuder svarttaxi och har inte räknat med grupper som erbjuder "samåkning". Vi vet att det förekommer på andra sätt som inte går att kontrollera lika lätt, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör på Svenska Taxiförbundet.
Vid en snabb kontroll hittar vi flera grupper i Norrköping och Östergötland som öppet eller mycket troligt erbjuder den olagliga servicen. Enligt Taxiförbundets undersökning är det ändå i storstäder som Stockholm och Göteborg och i flera Norrlandslän som Facebookgrupper med den här inriktningen har störst antal medlemmar.
– Det är tillgängligheten på nätet som gör att det ökar. Men det är bara en del av förklaringen. Det har också blivit färre och färre taxibilar i glesbygden och det gör att det kanske inte finns några andra alternativ. Här tycker vi att samhället har ett ansvar att erbjuda trafik som ger medborgarna möjligheter att åka lagligt. Ska man vara rå kan man säga att samhällets neddragningar av taxiservice göder den svarta ekonomin, säger Claudio Skubla.
Niclas Aronsson är vd för Taxi 160000 AB i Norrköping. Han bekräftar bilden av att det är på landsbygden som det oftast sprids budskap om svarttaxi. Det handlar om en ökning enligt hans sätt att se det.
– Facebook och svarttaxi är väl etablerat på landsbygden framför allt. På helgerna finns ofta någon länk om vem som kör ikväll eller liknande, säger han.
Gör polisen något åt det?– Polisen i Östergötland har inte gjort något. Buset får härja fritt skulle jag säga, säger Niclas Aronsson.
Enligt Claudio Skubla på Taxiförbundet finns det skäl till att polisen inte prioriterar brotten. I snabb takt räknar han upp flera orsaker.
– Det har funnits en nedprioritering av trafikpolisen. Brotten ger låga straff. Kanske 50 dagsböter. Och det är inte mer än vad en svarttaxi kan dra in på en kväll. Det är också svårt att komma åt verksamheten. Det finns tekniska lösningar som gör det besvärligt att se exakt vad som sker, säger han.
Vilket är största problemet med ökningen av svarttaxi?– Det här är en del av den svarta ekonomin i samhället. Ofta hör också svarttaxi ihop med annan brottslighet. Det finns ingen statistik över hur många jobb som går förlorade inom vår bransch. Men helt klart kostar det här samhället väldigt mycket pengar. Jag skulle önska att politiken prioriterade att komma åt problemet lite mer, säger Claudio Skubla.