Att länsstyrelsen sagt ja betyder inte att byggstarten för Ostlänkens etapp Stavsjö–Loddby väntar i runt hörnet. Planen avser en 15 kilometer lång järnvägssträcka genom Kolmården, mellan länsgränsen mot Sörmland och infarten till Norrköping. Här ingår också den omdiskuterade åtta kilometer långa Kolmårdstunneln.
– När vi fått tillstyrkan kan vi skicka in planen till planprövning – det är nästa steg i processen för att vinna fastställelse. När vi fått det får planen överklagas. Efter beslut om eventuell överklagan då är det färdigt, då får vi börja bygga. Där är vi fortfarande ett par år ifrån, säger Daniel Palm, Trafikverkets projektledare för Ostlänken.
Planprövningen görs av en egen enhet inom Trafikverket.
De gigantiska tunnlarna genom Kolmården, och sen i kommande etapp under Norrköping, är två av de största projekten i svensk järnvägshistoria. Att järnvägsplanen nu tillstyrkts av länsstyrelsen innebär bland annat att samråd genomförts, synpunkter från myndigheter och nära berörda lämnats in, miljökonsekvensbeskrivningar har skrivits och granskats.
– Det markerar lite avslut för våra stora arbeten i planläggningsprocessen. Sedan väntar en process med fastställelse av järnvägsplanen men den stora projekteringen för oss markeras färdig genom att länsstyrelsen tillstyrker järnvägsplanen, säger Daniel Palm.
Den som vill överklaga har dock fortfarande möjlighet och får då vända sig till regeringen. Dessutom ska en miljötillståndsprövning göras i Mark- och miljödomstolen innan det blir grönt ljus att börja bygga. Miljöprövningen pågår parallellt med planprövningen.
– Järnvägsplanen talar om att vi får ta det här markanspråket men för att få arbeta i vatten krävs en miljödom. Mark- och miljödomstolen hanterar inte miljödomen innan vi kommit så pass långt att planen är tillstyrkt och inskickad till planprövning. Vi får ingen dom förrän planen vunnit laga kraft.
Och just vattenfrågan har varit ett av frågetecknen i länsstyrelsens arbete med att tillstyrka järnvägsplanen.
– Det svåraste har nog varit omfattningen, sedan finns det svårigheter av olika slag. Det har varit mycket med vattnet och svårartade intrång in i naturmiljöer. I sin miljökonsekvensbeskrivning har Trafikverket angett hur de ska göra men det blir ju en separat prövning i Mark- och miljödomstolen, säger Jan Persson, samhällsbyggnadsdirektör, Länsstyrelsen Östergötland.
När det gäller själva järnvägsplanen är länsstyrelsens arbete över men de kommer att vara inblandade även i fortsättningen.
– Det gäller speciellt de på vattensidan som är delaktiga i miljöprövningen och även inom arkeologi och hanteringen av diverse fornlämningar under arbetet. De delar av länsstyrelsen som är tillsynsmyndighet i olika lagstiftningar kommer att ha fortsatt jobb under byggskedet, säger Jan Persson.
Det finns också tre områden där Trafikverket måste visa upp färdiga kontrollprogram innan etappen börjar byggas. Det handlar om hur yt- och grundvatten ska skyddas under byggtiden. Trafikverket ska också visa en detaljerad massahanteringsplan för jord- och bergsmassorna från tunnelbygget. De ska också ha ett ekologiskt kontrollprogram för Kolmårdsbranten som är en känslig naturmiljö av riksintresse och där det kommer att bli ganska stora intrång vid tunnelmynningen.