Minns ni Björn Hammarskjöld? Våren 2019 skapade han rubriker när har presenterade sina planer på en ny passagerarbåtlinje mellan centrala Norrköping och Kolmården med stopp på Esterön och i Sandviken.
Trots stor uppmärksamhet i lokal media visade det sig att intresset för den nya båtlinjen var svalt när båten väl började gå. Under premiärturen dök endast två passagerare upp och när säsongen summerades så fattade Björn beslutet att det inte skulle bli några fler turer från Norrköping.
Många skulle nog kalla satsningen för ett misslyckande. Men själv vägrar Björn ta det ordet i sin mun.
– Det var en hjärtlig satsning som jag tyvärr inte hade möjlighet att fortsätta med.
Vad kostade den satsningen dig?
– Väldigt mycket pengar. Det rör sig om miljoner.
Men Björn Hammarskjöld ger inte upp sina båtplaner. Företaget Bråvikslinjen finns kvar och sedan i juli i år arrangerar Björn skärgårdsturer med en så kallad RIB (Rigid Inflatable Boat)-båt. Den snabbgående båten trafikerar under sommaren Arkösund-S:t Anna-Arkösund. Turen tar två timmar, inklusive ett matstopp och kostar 600 kronor för en vuxen.
Vad är det som säger att den här satsningen ska gå bättre?
– Framför allt handlar det om mindre kostnader. M/S Viskär var större, den hade 98 platser och krävde en besättning. Den här båten är mindre och jag och min sambo kör båten själva.
Trots att den här nya båtsatsningen inte är lika omfattande, så går det ändå åt en hel del pengar. Bara inköpskostnaden för RIB-båten låg på tre miljoner kronor. Och en full tank med diesel kostar 15 000 kronor. Björn vill inte gå in på detaljer kring finansieringen, men berättar att han inte behövt gå till banken.
– Jag fick tömma spargrisen, säger han och ler.
Har du någon gång tänkt att du kastar pengar i sjön?
– Jag ger inte upp så lätt, jag tror verkligen på att människor vill uppleva skärgården från nära håll. Anledningen till att jag behöll företagsnamnet var att jag såg möjligheterna till andra turer.
Hur stort har intresset varit hittills i sommar?
– Jag har haft en beläggning på 75 procent. Det återstår mycket av sommaren, så jag räknar med att gå på plus i år.
Det finns ju redan andra aktörer som arrangerar turer mellan Arkösund och S:t Anna. Hur ser du på konkurrensen?
– Jag ser oss mer som kollegor. Jag kan erbjuda en snabbare tur där man hinner se lite mer. Jag har haft många barnfamiljer som säger att de uppskattar att det bara tar två timmar i stället för hela dagen.
Utöver de korta turerna satsar Björn på andra äventyr med sin RIB-båt, som skärgårdskonferenser för företag. Under en dag blir det sälsafari, mat och bada i tunna. Det blir guidade stopp i exempelvis Häradsskär, Fyrudden och Aspöja.
Och än har han inte helt övergett planerna för att återvända till centrala Norrköping med sina båtsatsningar.
– Med tanke på att kommunen vill ha ett aktivt vattenliv i Inre hamnen, så jag hoppas jag kunna komma in i Norrköping.
Efter vår pratstund i Arkösund är det hög tid för Björn att börja förbereda sig för dagens fullbokade tur. När alla fått på sig sina flytvästar är det dags för en säkerhetsinstruktion.
– Det kommer att gå fort, men säkert och smidigt. Vi har bra stötdämpare så det blir inte skakigt trots att det är en snabb båt, säger Björn innan de ger sig iväg.