Busschaufförerna har fått nog: "Vi är inga dörrmattor"

Busschaufförer kämpar inte bara mot kärvare arbetsklimat. Hot och bråk har blivit vanligare och gör det svårare att rekrytera chaufförer. "Förövarna vet inte hur lätt det är att förlora kontrollen över bussen", säger trafikledaren Anders Lagerqvist.

Trafikledaren Anders Lagerqvist, Mohlins Bussar, förklarar att det blir allt tuffare att rekrytera nya medarbetare när arbetsklimatet hårdnar för yrkeskåren busschaufförer.

Trafikledaren Anders Lagerqvist, Mohlins Bussar, förklarar att det blir allt tuffare att rekrytera nya medarbetare när arbetsklimatet hårdnar för yrkeskåren busschaufförer.

Foto: Rikard W Larsson

Norrköping2022-12-13 05:00

Vi har tidigare berättat om att bussföraren Lill Carlsson blev beskjuten med grön laser när hon nyligen körde genom Skärblacka. En kvinnlig kollega råkade också illa ut. Trafikledaren Anders Lagerqvist berättar att antalet incidenter gör det svårare att locka nya medarbetare när hot om våld är vardag.

– Vi är inga dörrmattor. Vi har tröttnat på gap och skrik, spyor och ungdomar som spottar snus och kletar tuggummin när vi kör "fylleturerna" på helgerna. Jag vill inte prata om en jättekris i branschen, men för att bli mer attraktiva behöver vi förbättra villkoren.

Anders Lagerqvist vill se kortare ramtid, det vill säga då dagen börjar och slutar inklusive raster, än dagens 13 timmar.

– Jag har svårt att se andra yrkeskårer lockas av att börja 04.30, åka hem 08.30 för att vara tillbaka på jobbet igen 13.00.

undefined
"Vi är inga dörrmattor. Vi har tröttnat på gap, skrik och spyor på fylleturerna i helgerna", säger Anders Lagerqvist.

Andra förbättringar handlar om dygnsvila på minst tolv timmar, högre ersättning för uppehållstiden mellan passen och bättre OB.

– Det som hänt i Skärblacka är otäckt. Tidigare hade vi problem med stenkastning.  Förövarna vet inte hur lätt det är att förlora kontrollen över bussen när tegelstenen far genom framrutan. Som tur var i det fallet träffades inte chauffören, förklarar han.

Kollegerna på ytterlinjerna är särskilt utsatta när det blir stökigt eftersom det tar tid innan polis och väktare hinner fram.

– Nyligen blev en kvinnlig chaufför mordhotad i Finspång för att förövaren inte ville betala. Det hände mitt på dagen. Problemet med att folk åker gratis har pågått länge. Äldre och mer luttrade busschaufförer säger ifrån och då blir det bråk.

Oroas du för utvecklingen?

– Ja, mest på grund av det dåliga ryktet vi har fått. I dag är busschaufför ett lågstatus-yrke.

undefined
Busschaufförer på Skärblackalinjen attackerades nyligen med grön laser.

Lill Carlsson berättar att hon har bekymmer med högerögat sedan hon utsattes för grön laser i Skärblacka.

– Det känns som grus i ögat när jag möter bilister som inte bländar av helljuset. Men enligt vården ska det självläka.

Hon upprörs av utsattheten det innebär att köra buss.

– Jag är fortfarande förbannad. Nu reagerar jag till och med på det gröna ljuset från laddstolparna vid Ica när jag rullar genom samhället.

Polisen har varit i Skärblacka med anledning av händelsen och pratat med ungdomar på platsen. Händelsen är polisanmäld, uppger polisens presstjänst.

undefined
Teamledaren Elin Wall kan med datateknikens hjälp se var bolagets alla chaufförer befinner sig med sina bussar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!