– Äntligen skulle jag säga, nu är vi på gång. Och nu har vi möjlighet att få fler människor att resa till Norrköping, säger Sophia Jarl (M), efter första spadtagen för Ostlänken.
– Det här är en jättebra dag för Norrköping.
Efter snart 33 år, menar nu Trafikverket att framtiden äntligen ser ljus ut för jättesatsningen.
För Norrköping är planerna inte helt färdigställda. Tanken med infrastrukturprojektet är att börja i Järna i norr och jobba sig successivt söderut, och att planerna samt bygget färdigställs i etapper. Trafikverkets tidsplan för Ostlänken visar att den ska vara tågredo 2035. Något som under lång tid har ifrågasatts.
Det pratas en del om framtid och Trafikverket säger att Ostlänken är klar för trafik 2035, ser du det hända?
– Ja, det är årtalet som alla spelar efter och som vi måste ta sikte på, vi kan inte hålla på och ändra. Vi jobbar på med våra planer i Norrköping inför att det här ska bli verklighet, men självklart är det 2035 som gäller, betonar Sophia Jarl (M).
Prislappen ligger (enligt 2021 års prisnivå) på 91,4 miljarder kronor. En summa som stadigt ökat med åren.
– Historiskt sett vet vi att olika typer av infrastruktursatsningar har svårt att hålla budget. Men vi måste utgå ifrån att vi har en budgetram och det är den vi jobbar efter, säger Sophia Jarl (M).
Om inte Ostlänken, vad hade du lagt 91,4 miljarder på?
– Det finns massor som Sverige skulle behöva investera i. Men infrastruktur skapar tillväxt, och tillväxt skapar arbeten, och människor behöver arbeten.