Vd Mikael Holmberg startade företaget för sex år sedan och eftersom han tidigare var med och startade kontorslagret.com hade han både kontakter och en strategi för hur Packoplock snabbt skulle få fart på affärerna.
– Jag ville gärna jobba med eväg-handel mot företagskunder och eftersom jag kände emballageindustrin väl föll sig det här naturligt, berättar Mikael Holmberg. Packoplock har hittat en nisch där vi egentligen inte har någon konkurrens i Sverige.
Stora inköp sparar pengar
Packoplock har ett stort lager i Tenos gamla lokaler och från det beställer företagskunder emballage av alla möjliga sorter. Cirkeln är därmed sluten i den gamla påsfabriken.
Wellådor är den största produkten och affärsidén handlar mycket om att köpa in stora kvantiteter för att pressa inköpspriset och sedan låta små och medelstora företag lägga order som inte alls behöver vara så stora.
Och om det inte är den miljövänliga wellförpackningen som kunden efterfrågar finns det även packchip och bubbelfolie bland de 3 000 olika artiklarna.
– Vi är extremt välsorterade och många av våra kunder är e-handelsföretag som behöver emballage, säger Mikael Holmberg. Packoplock har ett slimmat arbetssätt och vi kommer att fortsätta hålla en hög tillväxttakt främst genom ökad breddning av sortimentet och ökad marknadsföring.
Grannleverantörer
Packoplock har nyanställt och växer med 30 procent per år och det är mer än Mikael Holmberg kalkylerade med när företaget startade.
– E-handeln i Sverige har mognat och nu vill allt fler företagskunder i lugn och ro beställa över nätet när det passar dem, förklarar Mikael Holmberg. Och eftersom flera av mina leverantörer, som exempelvis Miljösäck och Peterson packaging finns här i kvarteret kan jag kapa fraktkostnader på inköp. Det här är ur logistiksynpunkt ett mycket bra läge.
En välmatad produktkatalog och annonser hjälper Packoplock bli känt men något aktivt sälj finns inte.
Företaget rullar ändå. Och den som tycker det är svårt att beställa får hjälp av Packoplocks innesäljare.