Dyrare tågbiljetter med höjd banavgift
Banverket planerar att höja vissa banavgifter. Något som kan innebära att resorna med Östgötapendeln blir dyrare.
Det här kan innebära att fler vill köra samtidigt.- Det i sin tur kan betyda att att vi inte klarar att leverera. Alla får inte plats på samma gång, säger Anders Svensson.- Lite tillspetsat handlar det om vem som ska få köra tåget.Regeringen har i budgetpropositionen lagt ramen för hur intäkterna från banavgifter ska utvecklas under en femårsperiod. Från 520 miljoner kronor år 2008 ska de fördubblas till en miljard kronor år 2013.Underhåll
Banavgifterna har i stort sett legat still sedan år 2000, enligt Anders Svensson. Nu med en öppnad marknad anses tiden mogen för ny inriktning vad gäller priser och avgifter.Ökade intäkter väntas ge utrymme för kvalitetshöjande åtgärder i järnvägsnätet. Mer till drift och underhåll ska ge tågföretagen förutsättningar för ökad effektivitet och punktlighet. Enligt Anders Svensson innebär höjda avgifter inte automatiskt högre biljettpriser för Östgötapendelns resenärer. Banavgifterna utgör en mindre del trafikföretagens omsättning - fem procent.Kännbart på sikt
Till en början handlar nytt avgiftssystem inte om någon jättestor peng, tror Östgötatrafikens informationschef Sylvia Rydström.- Men på sikt kan det bli kännbara summor, säger hon.Östgötapendelns tågtrafik körs av Veolia. Divisionschef Gunnar Wulff på Veolia Tåg konstaterar att någonstans måste höjda spåravgifter tas in.- Det kan ske antingen skattevägen genom politiska beslut, eller att kunden betalar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!